بلقاسم حسن در گفتگو با العالم: امام خمینی مظهر مقاومت در جهان است/ رابطه با ملت، از نقاط قوت نظام اسلامی ایران است/ پس از انقلاب ایران، انتخاب نام «روح‌الله» در تونس رایج شده است

بلقاسم حسن در گفتگو با العالم: امام خمینی مظهر مقاومت در جهان است/ رابطه با ملت، از نقاط قوت نظام اسلامی ایران است/ پس از انقلاب ایران، انتخاب نام «روح‌الله» در تونس رایج شده است
جمعه 13 خرداد 1401 - 21:08

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه گفت: جمهوری اسلامی ایران به خاطر انقلاب عظیمش بهای گزافی پرداخت ولی به خاطر بودن در کنار ملت ایران و رابطه مستحکمش با این ملت، خود نیز مستحکم مانده و در حقیفت رابطه با ملت، نقطه قدرت اصلی آن است.

العالم - تونس

بلقاسم حسن، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش النهضه و رئیس کمیته دوستی تونس و ایران در پارلمان تونس در گفتگو با شبکه العالم به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: ملت‌های عربی از انقلاب اسلامی ایران بسیار الهام گرفته‌اند و آرزو داشتند این موج انقلابی به کشورهای آنها نیز امتداد پیدا می‌کرد؛ زیرا کشورهای آنها تابع دیکتاتورها و رژیم‌های مزدور و مرتبط با غرب هستند.

وی افزود: امام خمینی (رضی الله عنه) مظهر استورای و مقاومت در مقابل یکی از ظالم‌ترین حاکمانِ نه تنها در منطقه اسلامی بلکه در جهان بودند

مشروح این گفتگو:

امام رهبر یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن 20 است

العالم: درباره فضایل شخصیتی امام خمینی (ره) و ویژگی‌هایی که ایشان را از شخصیت‌های الهام‌بخش در تاریخ جهان اسلام و حتی در تاریخ جهان ثبت کرده است، سخن می‌گوییم.

بلقاسم حسن: از شبکه العالم بابت این فرصتی که در اختیار من قرار داده، تشکر می‌کنم و به ملت دوست و برادر ایران درود می‌فرستم، ما کشورهای عربی، اسلامی و آفریقایی را برادر خطاب می‌کنیم ولی در واقع، همگی ما امت واحدی هستیم.

به ملت ایران و به حکومت جمهوری اسلامی ایران سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله خمینی را تسلیت می‌گویم. من در مقامی نیستم که بتوانم درباره شخصیت آیت‌الله امام خمینی (ره) مطلبی بگویم ولی به برخی از معانی اشاره می‌کنم که این شخصیت را الگو قرار داده است.

نخست: ایشان رهبر یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن 20 است.

دوم: ایشان رهبر یک انقلاب عظیم اسلامی بود در حالی‌که دیگر انقلاب‌های بزرگ این قرن ماهیت دیگری دارند.

دوستداران و طرفداران این انقلاب از اسلامی متاثر از ماهیت دینی آن هستند و در مقابل، کسانی‌که علیه این انقلاب نقد و دشمنی می‌کنند یعنی به نحوی مخالف دین هستند.

امام خمینی (رضی الله عنه) مظهر استورای و مقاومت در مقابل یکی از ظالم‌ترین حاکمانِ نه تنها در منطقه اسلامی بلکه در جهان بودند و شاه مقبور که تجاوز مستمر علیه ملت ایران صورت می‌داد یکی از بزرگ‌ترین متحدان استعمار به‌شمار می‌آمد.

امام خمینی (ره) به خاطر داشتن دیدگاه فکری ویژه در مسائل زندگی، اجتماعی، دین و امت یک مجتهد اسلامی بودند.

امام خمینی در زمان رحلت شان، برای ملت ایران یادگارهایی در مبارزه علیه شاه و نیز یادگار حکومت جمهوری اسلامی را بر جای گذاشتند. خداوند روح‌شان را شاد و جنت فردوس را نصیب ایشان کند. آثار و تاثیرات ایشان و انقلاب‌شان هرگز از بین نمی‌روند و ماندگار هستند.

آنچه برای من بسیار اهمیت دارد این است که امام خمینی (ره) درصدد صادر کردن انقلاب اسلامی نبودند. ادعای صادر کردن انقلاب اسلامی ایران، به عاملی برای اختلاف میان جمهوری اسلامی با کشورهای عربی گشته است. ولی ملت‌های عربی از این انقلاب اسلامی بسیار الهام گرفته‌اند و آرزو داشتند این موج انقلابی به کشورهای آنها نیز امتداد پیدا می‌کرد؛ زیرا کشورهای آنها تابع دیکتاتورها و رژیم‌های مزدور و مرتبط با غرب هستند.

از این‌رو، تلاش برای محاصره انقلاب اسلامی و سوق دادن کشورهای عربی برای مقابله با این انقلاب، باعث شد این کشورها متحمل خسارات هنگفتی در عرصه سیاست منطقه‌ای و منافع ملت‌های‌شان شوند. انقلاب اسلامی و تمام کشورهای عربی و اسلامی می‌توانستند دیدگاه‌های مشترکی درخصوص قضیه فلسطین و همچنین توسعه داشته باشند ولی وضعیت را به گونه‌ای درست کردند که این طرف‌ها دارای اختلافاتی شده‌اند که فقط به نفع استعمار و صهیونیسم است.

برخی مدعیان علیه انقلاب اسلامی ایران و جنبش النهضه در تونس سم‌پاشی می‌کنند

العالم: حضرت امام خمینی (ره) ابعاد مختلفی را در شخصیت خود درهم آمیخته است که مهم‌ترین آن، رهبری سیاسی، عالم دینی و مصلح اجتماعی است. چگونه این مختصات شخصیتی ایشان، تاثیرات زیادی بر پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؟

بلقاسم حسن: سیره امام خمینی (ره) در دوران مبارزه‌اش با شاه و در دوران تدریس و حتی دوران تحصیل‌شان بسیار غنی بود، امثال این مرد نمی‌توانند فقط در یک زمینه تمرکز کنند؛ پس لازم است آنها آموزه‌های‌شان از قرآن را در مسائل و ابعاد دیگر به‌کار گیرند. امام خمینی با مزین شدن به علم دین و اسلام، به امور عامه و مسائل ملت و دفاع از آزادی، حقیقت، عدالت، برابری و نیکی اهتمام می‌ورزیدند.

طبعا اصلاح سیاسی و اجتماعی از آموزه‌های اسلام است زیرا اسلام یعنی انقلاب اجتماعی و اصلاح‌ علیه جور، جهل، شرک، طغیان و فساد فی الارض. پروردگارمان نیز پیامبران را مبعوث کرد تا آنها انسان را به اصلاح، عمل صالح، و عمل خیر دعوت کنند. دین بر خوبی، حق، زیبایی، عدل و تمام ارزش‌های فاضله تأکید دارد لذا نمی‌توان رهبری جریانی را که برخاسته از دین مبین اسلام است را بر عهده گرفت ولی خود شخصیتی اسلامی نداشت. برخی افراد در عین اینکه ادعای دینداری می‌کنند ولی انقلاب اسلامی ایران و جنبش النهضه در تونس را بدنام و علیه آنها سم‌پاشی می‌کنند.

زمانی‌که امام خمینی (ره) انقلاب کردند نه تنها یک نظام سیاسی جمهوری و نظام مشروع دینی تاسیس کرد بلکه به اصلاح اوضاع اجتماعی ملت ایران نیز مبادرت ورزید؛ زیرا ملت ایران به اصلاحات اجتماعی و بازیابی هویت اسلامی جامعه‌شان و حفظ منابع و ثروت‌های طبیعی کشورشان نیاز داشتند. انقلاب اسلامی ایران در معرض چالش‌هایی قرار داشت که از همه آنها پیروز خارج شد ولی بهای سنگینی را در همین راستا پرداخته؛ زیرا کشورهای متخاصم علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی در ایران محاصره شدیدی تحمیل کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به خاطر انقلاب عظیمش بهای گزافی پرداخت ولی به خاطر بودن در کنار ملت ایران و رابطه مستحکمش با این ملت، خود نیز مستحکم مانده و در حقیفت رابطه با ملت، نقطه قدرت اصلی آن است.

پیشرفت ایران تأکیدی بر تدبیر رهبری امام خمینی دارد

العالم: امام خمینی (ره) که تمام سلاح‌شان ایمان به قدرت ملت بود و توانست مراحل سخت و دشوار را پشت سر بگذارد، چگونه توانست حکومت و نظامی سیاسی قدرتمندی تاسیس، و همچنین وحدت را در میان مردم حفظ کند. نقطه قوت امام خمینی چه بود؟

بلقاسم حسن: ملت ایران خودکفا هستند و در سایه حضور رهبری امام راحل، به اهدافی والاتر دست یافته‌اند. امام خمینی بر زخم ملت ایران که در زمان حکومت شاه در ضلم و استبداد به‌سر می‌بردند التیام بخشیدند.

ملت ایران به عدالت، پیشرفت و به آشتی با هویت نیاز داشتند؛ زیرا حکومت ایران در قبل از انقلاب اسلامی، سکولارترین حکومت در منطقه اسلامی و عربی محسوب می‌شود و همین امر مایه افتخار و غرور آن شده بود و از دین دور مانده و دنباله‌رو غرب و دوست وفادار رژیم صهیونیستی شده بود. امام خمینی رهبر انقلاب بود این یعنی اینکه انقلابیونی بزرگ و شاگردانی از جمله آیت‌الله امام خامنه‌ای، ایشان را همراهی می‌کردند.

نگاه بصیرانه این است که پیروزی هر اندازه هم قوی باشد در آینده در معرض دست‌اندازها و موانعی قرار می‌گیرد که باید آنها را پیش‌بینی و درمان کرد. پیشرفت انقلاب اسلامی طی این دهه‌ها تأکیدی بر تدبیر رهبری همچون امام خمینی دارد.

جنگ ایران و عراق ضرری برای تمام منطقه بود

العالم: امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی چه کاشتند تا به نحوی قوی و تنومند شود و بر همه موانع فائق آید؟

بلقاسم حسن: صلابت و ایستادگی [کاشت]؛ همچنین ایشان، مردی بود که از جان خود بارها گذشت، در تبعید زندگی کرد و تحت تعقیب رژیم شاه و اطلاعات ایران بود.

ساواک در کل جهان، الگوی استبداد و زبانزد بود؛ در واقع برای امام خمینی (ره)، برادران و خواهرانش این، صلابت و ایستادگی محسوب می شود که تا سحرگاه پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

امتحان بزرگ، بعد از پیروزی انقلاب بود، چون نیروهای زیادی وارد نبرد با منافقین شده بودند که آرزوی رسیدن به منافع خود را داشتند و انقلاب با مشکلات بزرگی روبرو شد و با تکیه بر همین ارزش ها مشکلات را پشت سر گذاشت.

یکی از این مشکلات، جنگ با صدام و کشورهای عربی [حامی اش] بود که به معنای واقعی کلمه، "فاجعه" بود. همچنین ضرری برای منطقه و جهان عرب بود، اما انقلاب ایران توانست بر همه مشکلات پیروز شود.

امام و دعوت به وحدت

العالم: این حوادث در حالی رخ داد که از بارزترین موضوعاتی که امام خمينی (ره) مرتب به آن دعوت می کرد وحدت اسلامی و امت عرب بود.

بلقاسم حسن: بله، بدون شک، او بیت المقدس و فلسطین را قطب نمای انقلاب و سنگ محک می دانست، ایران امروز دوست فلسطین و دوست امت ماست که همواره به سمت منافع ما دعوت می کند.

اختلافاتی که الان از آن صحبت می کنند، اختلافات فرقه ای و طائفه ای است که هیچ ربطی به حقیقت و واقعیت ماجرا ندارد. کسی که به آتش این اختلافات بدمد، فرقه گرا و طایفه گراست و همان کسی است که بین ملتهای عرب و مسلمان نزاع ایجاد می کنند.

مردم تونس با انقلاب ایران، با انقلاب فلسطین، با مقاومت لبنان و با حق عربی در هر کجا و با حق اسلامی در هر کجا همبستگی دارد.

برخی از کشورهای عربی به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند و در مقابل صهیونیست ها سر تعظیم فرود می آورند که این خطری برای امت است.

آثار امام خمینی در میراث فکری اسلامی ثبت شده است

العالم: امام خمینی اگر متفکر بود، مصلح هم بود، ادیب و شاعر بود، درباره فقه می نوشت، درباره تفاسیر، علم اصول و موضوعات مختلف که به جامعه مربوط می‌شد، می نوشت. تأثیر این همه مشارکت در ساختن اندیشه اسلامی نو و توسعه یافته اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بلقاسم حسن: راه کسی که به دنبال اصلاح در جامعه است، در آثارش و همچنین عملکردش نمودار می شود، این بزرگ مرد، یک مصلح اجتماعی و از بزرگترین اندیشمندان مسلمان بود. همه آثار ایشان، در میراث فکری اسلامی ثبت شده است.

من عضو کنفرانس اقوام مسلمان هستم که در آن علما و بزرگان ملت اعم از اهل سنت، شیعه، همه فرقه‌ها حضور دارند و ما برای هر فرقه‌ای، ارزش و احترام قائل هستیم، اما راه اجتهاد برای اسلام و برای هر مسلمانی باز است. راه اجتهاد برای هر رهبر بزرگی باز است. مردم ایران نیک آگاهند که رهبرشان چقدر در عرصه های شخصی، خانوادگی، سیاسی و در همه سطوح فداکاری کرد.

تأثیرات انقلاب اسلامی در کشور ما بسیار زیاد بود به طوری که مردم نمی دانستند انقلاب برای اهل سنت است یا شیعه و این ناشی از سرمنشأ سیاسی آن است.

چرا که برخی سیاستمداران دوست داشتند روابط عرب ها و ایران به هم بخورد، در برخی کشورهای عربی از جمله یمن، عراق و بحرین برادران سنی و شیعه با یکدیگر همزیستی دارند و شرم آور است که برادری عربی - اسلامی، به یک درگیری فرقه ای تبدیل شده است و این کار در نتیجه حضور نیروهای متخاصم است که با منافع ملت های ما مخالف هستند.

همه جریان های مقاومت چه سنی و چه شیعه در مقابل دشمن واحد، مقاومت می کنند و برای پیروزی و به خاطر حقیقت می جنگند.

رژیم صهیونیستی به خوبی می داند ایران در موضعش ثابت قدم است

العالم: اکنون از مقاومت در اندیشه امام خمینی (ره) صحبت کردیم، دیدگاه ایشان نسبت به مقاومت چه نقشی در پیروزی انقلاب داشت؟ چه نقشی در مسئله فلسطین داشت؟ چگونه در حمایت از این آرمان نقش آفرینی کرد؟ در زمان ما چطور الهام بخش است؟ و همچنین در حمایت از یک جامعه و مسائل بشردوستانه دیگر چه نقشی دارد؟

بلقاسم حسن: پر واضح است که ایران با مقاومت فلسطین و حمایت مطلق از آرمان آن، مرتبط است و موضوع بیت المقدس را یک موضوع کاملاً ایرانی می داند و در آن هیچ بحثی نیست. تاکنون همواره دوست انقلاب فلسطین و ملت فلسطین بوده است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند ایران در موضعش ثابت قدم است. از این رو هرچه در توان دارد برای تحریم ایران انجام می دهد تا از دستیابی ایران به انرژی هسته ای جلوگیری کند. هر جا توانست دانشمندان ایرانی را ترور کرد. از جنگنده هایش علیه ایران برای ترور استفاده کرد و اینکه چگونه ایران علیرغم همه فشارها، تن به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی نداد، و صداقتش در کار را کنار نگذاشت چراکه در نهایت این ملت است که برای عرصه های سیاسی تصمیم می گیرد.

بر ایران خرده می گیرند که چرا با فلسطین هم راستا هستید؟ رابطه آن با مسئله فلسطین، میراثی از امام خمینی است که بدون هیچ تردیدی، آن را تقویت و تثبیت کرد، این مواضع امام خمینی است که به انقلاب ایران، بُعد ملی، دموکراتیک، اسلامی و انقلابی داد که تنها با آزادی، حقیقت و عدالت می تواند محقق شود.

العالم: امام خمینی(ره) انقلاب را در یک خانه کاملا ساده رهبری می کرد، چرا این انتخاب را انجام داد در حالی که دیگر رهبران به دنبال تجملات هستند؟

بلقاسم حسن: امام خمینی، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و علی بن ابیطالب (علیه السلام) را الگو خود قرار داده است که همه زندگیشان، متصف به عدالت، ریاضت، زهد و فداکاری در راه حق بود، طبیعی است که امام خمینی از زرق و برق و زینت دنیا دوری کند، او مردی بود که در برابر شاه ایران قیام و تا آخرین لحظه ایستادگی کرد و با صبر و حوصله مقاومت کرد تا بدانجا که حکومت را از شاه گرفت و حکومت اسلامی را برقرار کرد.

امروز ایران یکی از ملت های پیشرو برای حمایت از حقیقت و دستیابی به پیشرفت است و امیدوارم مشکل واقعی منطقه بین ایران و کشورهای عربی همسایه حل شود تا دستی پشتیبان خیرداشته باشیم که از منافع ملت عربی و اسلامی دفاع کند.

مردم تونس انقلاب ایران را بسیار دوست دارند و کسانی هستند که نام روح‌الله را بر فرزندان خود گذاشتند، پس از پیروزی انقلاب ایران، مردم تونس با موضع ایران در مقابل اشغال فلسطین، با موضع ایران در برابر استعمار، با موضع ایران در مورد حق برخورداری از انرژی هسته‌ای، با موضع ایران در دفاع از همه منافعش، همگام و همراه هستند.

مردم ایران، با مردم تونس دوست هستند و من شخصا افتخار می کنم، از این رو ریاست کمیته روابط و دوستی تونس و ایران در پارلمان تونس را انتخاب کردم و مطلب دیگر اینکه همانطور که مردم ایران انقلاب کردند، مردم تونس هم انقلاب کردند.

پربیننده ترین خبرها