زلال قرآن (866)؛

حداقل فایده جهاد فی سبیل الله چیست؟

حداقل فایده جهاد فی سبیل الله چیست؟
شنبه 14 خرداد 1401 - 13:30

العالم - زلال قرآن

رفع فتنه و فساد حدّ اقل جهاد فی سبیل الله است.

در آیات 190 تا 193 سوره مبارکه بقره با بیان:

«وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّـهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ.وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ . فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِين»

ترجمه: (و درراه خدا با آنان که به جنگ و دشمنی شما برخیزند جهاد کنید، لکن ازحد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد . وهرکجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌ گری (آنان) سخت ‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است، و در مسجد الحرام با آنها جنگ مکنید مگر آنکه پیشدستی کنند، در این صورت رواست که در حرم آنها را به قتل برسانید، چنین است کیفر کافران. پس اگر دست (از شرک و ستم) بدارند (از آنها درگذرید که) خدا آمرزنده و مهربان است و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، و اگر (از فتنه) دست کشیدند (با آنها عدالت کنید که) تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست).

هم به مسلمین ومومنین فرمان داده که با کفارومشرکین و متجاوزین وستمگران به جهاد برخیزید و تا نا بودی هرفتنه وفسادی با آنها مبارزه ومقاتله نمائید تا به فضل الهی دین خدا درجامعه حاکم شود و با استقرارامنیت و آسایش همه جانبه وایجاد فضای سالم، زمینه های مناسب برای رشد استعدادهای فردی واجتماعی درجامعه اسلامی فراهم گردد و با پیاده شدن نظام ارزشی دینی، درآن عدل وانصاف و برادری حاکم شود وافراد وجامعه به کمالات لایق خویش برسند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها