میشل عون: هر گونه اقدام اسرائیل در منطقه مورد مناقشه به منزله اقدام خصمانه است

میشل عون: هر گونه اقدام اسرائیل در منطقه مورد مناقشه به منزله اقدام خصمانه است
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 17:42

رئیس جمهور لبنان پس از انتشار اخباری درباره آغاز غارت گاز از میدان کاریش توسط رژیم موقت صهیونیستی، گفت که این اقدام، خصمانه است.

العالم - لبنان

میشل عون رئیس جمهور لبنان بعد از ظهر امروز یکشنبه با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور دیدار کرد.

پایگاه خبری النشره گزارش داد که عون و میقاتی بر سر ورود یک کشتی صهیونیستی به میدان مورد مناقشه «کاریش» با هم گفت‌وگو کردند.

عون از ستاد کل ارتش این کشور خواست که اطلاعات دقیقی و رسمی از این مسئله را در اختیار ریاست جمهوری قرار دهد تا اقدام مقتضی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس جمهور لبنان گفت که مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی جنوب با رژیم موقت صهیونیستی همچنان ادامه دارد و هر گونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه به منزله تحریک و اقدام خصمانه است.

منابع خبری لبنان امروز یکشنبه خبر دادند که کشتی واحد تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع (LNG) واردی میدان «کاریش» شده است.

روزنامه النهار گزارش داد، این کشتی با عبور از خط 29، به فاصله پنج کیلومتری خط 23 رسیده است. کار برای مستقر شدن کشتی Energean در میدان کاریش آغاز شده است.

به گزارش النهار، کار برای پهلو گرفتن دو کشتی که بر روی کشتی مذکور قرار دارد، آغاز شده است. کشتی نخست کشتی « Boka Sherpa» مخصوص خاموش کردن آتش و کشتی دوم نیز Aaron S McCal است که مخصوص حمل و نقل خدمه و کارگران است.

بنا بر این گزارش، روز گذشته نیز النهار خبر داد که کشتی اسرائیلی FPSO متعلق به شرکت ENERGEAN است، روز جمعه با عبور از «پورت سعید»، ظرف 72 ساعت دیگر در میدان کاریش شمالی وارد خواهد شد.

این روزنامه همچنین گزارش داد، این کشتی لوله و اتصالات را به سمت ساحل «تنتوره» در فلسطین اشغالی وصل خواهد کرد و پس از آن مرحله تولید آغاز خواهد شد.

در همین ارتباط، فادی جواد کارشناس مسائل نفت و گاز گفت: سرقت گاز لبنان آغاز شده است و از امروز به بعد، مذاکرات دیگر سودی نخواهد داشت؛ زیرا با ورود کشتی Energean، سیاست دست اندازی اسرائیل آغاز شد.

جواد با بیان اینکه حدود 80 تکنسین و کارگر فنی در این کشتی حضور داشته‌اند، تأکید کرد، این کشتی بدون هیچ گونه نظارت یا مانعی از سوی طرف لبنانی، وارد میدان کاریش شده است.

«بسام یاسین» رئیس سابق هیئت فنی نظامی مذاکره کننده بر سر مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نیز گفت: «اگر این کشتی در شمال یا جنوب میدان کاریش پهلو بگیرد، تجاوز محسوب می‌شود؛ زیرا این میدان، مشترک است و هیچ یکی از طرفین لبنانی یا اسرائیلی حق استخراج گاز از آن را ندارند.

یاسین در پایان خاطر نشان کرد: در هر لحظه که استخراج گاز صورت گیرد، به این معناست که این مسئله در خارج از معادله قرار گرفته است و بنابراین دیگر یک میدان مورد مناقشه نخواهد بود.

در همین راستا و در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با آغاز فعالیت لبنان در بلوک ۹ میدان نفتی در مرز با سرزمین اشغالی، بیروت بهمن ماه گذشته در نامه‌ای به سازمان ملل بر حق خود برای بهره‌برداری از منابع خدادادی تأکید کرد.

در این نامه تأکید شد، دولت لبنان به مواضع هیئت مذاکره کننده این کشور در قبال مرز با فلسطین اشغالی پایبند خواهد بود. بیروت تاکید کرد که میدان گازی کاریش همچنان مورد منازعه بوده و به هیچ وجه به رژیم صهیونیستی تعلق ندارد.

در شهریور ماه نیز در پی انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برای حفاری در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه لبنان از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

طبق نقشه‌ای که رژیم تل آویو در سال ۲۰۱۱ به سازمان ملل ارائه داد، مساحت دریایی مورد اختلاف ۸۶۰ کیلومتر مربع است، اما لبنان با اعتراض به این اقدام، نقشه خود را که مساحت مورد اختلاف را ۱۴۳۰ کیلومتر مربع نشان می‌داد، عرضه کرد که طبق آن میدان کاریش جزو مناطق مورد اختلاف محسوب می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها