رویترز: هند پس از اظهارات موهن درباره اسلام عجولانه می‌کوشد فضا را آرام کند

رویترز: هند پس از اظهارات موهن درباره اسلام عجولانه می‌کوشد فضا را آرام کند
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 15:27

دولت هند به شدت نگران واکنش‌های داخلی و خارجی به اظهارات موهن درباره پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است.

العالم - اسیا
بنابر گزارش رویترز، دولت هند روز دوشنبه پس از اظهارات موهن دو مقام حزب حاکم بی‌جی‌پی در مورد حضرت محمد (ص)، به دنبال کاهش خشم در داخل و خارج از کشور بوده است. این در حالی است که 38 نفر به اتهام شورش در یکی از شهرهای شمالی هند دستگیر شده اند و یک تظاهرات نیز در شهر بمبئی برنامه ریزی شده است.
دستگیری‌ها در شهر کانپور بخشی از تلاشی برای فرونشاندن فشاری است که پس از اظهارات موهن مطرح شده از سوی دو افسر از حزب حاکم و ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا - حزب نخست وزیر نارندرا مودی - تشدید شده است. این اظهارات اسلام‌ستیزانه خشم گسترده مسلمانان را در هند و خارج از این کشور برانگیخته است.
مقامات دولت هند نگران پیامدهای دیپلماتیک این اظهارات هستند. قطر، عربستان سعودی، عمان، امارات و ایران از دولت فدرال هند به دلیل صدور اجازه مطرح شدن این عبارات توهین‌آمیز خواهان عذرخواهی شده اند.
در اوایل هفته جاری، دیپلمات‌های هندی مستقر در خلیج فارس و چندین کشور دیگر برای دریافت اعتراض به اظهارات توهین‌آمیز مقامات حزب بی‌جی‌پی احضار شدند.
وزارت خارجه هند برای آرام کردن فضای ملتهب در یک بیانیه مطبوعاتی به این نکته اشاره کرد که توییت‌ها و بازخوردهای توهین‌آمیز در هیچ رویکردی منعکس‌کننده دیدگاه‌های دولت فدرال نیست.
بی‌جی‌پی همچنین یک سخنگو را تعلیق و یک مقام دیگر را به دلیل آسیب رساندن به احساسات غیر سکولار یک اقلیت برکنار کرد.
مسلمانان حدود 13 درصد از جمعیت 1.35 میلیاردی هند را تشکیل می دهند. تظاهراتی علیه اقدامات تحریک‌آمیز ضد اسلامی برای روز دوشنبه در بمبئی برنامه ریزی شده است.
یک سخنگوی ارشد سفارت قطر در دهلی نو گفت که دولت مودی باید علناً خود را از این اظهار نظرهای تحریک‌آمیز دور کند.
این مقام گفت: «آسیب به احساسات مذهبی ما می‌تواند مستقیماً بر روابط اقتصادی تأثیر بگذارد.» او افزود آنها (مقامات قطری) در حال بررسی گزارش های تحریم کالاهای هندی توسط برخی از صاحبان فروشگاه‌ها در قطر هستند.
حجم مبادلات تجاری هند با شورای همکاری خلیج فارس که شامل کویت، قطر، عربستان سعودی، بحرین، عمان و امارات است، در سال 2020-2021 به حدود 90 میلیارد دلار رسید. میلیون ها هندی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس زندگی و کار می کنند.
در سال های اخیر، نخست وزیر مودی روابط اقتصادی خود را با کشورهای غنی از انرژی، که منبع اصلی واردات سوخت به کشور هستند، تقویت کرده است.

پربیننده ترین خبرها