مسئول لبنانی: استخراج گاز از میدان «کاریش» تجاوز به حریم لبنان است

مسئول لبنانی: استخراج گاز از میدان «کاریش» تجاوز به حریم لبنان است
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 10:29

رئیس هیات مذاکره‌ کننده فنی نظامی لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب گفت که استخراج گاز از میدان «کاریش» توسط رژیم صهیونیستی تجاوز به حریم لبنان است.

العالم - لبنان - فلسطین اشغالی
«بسام یاسین» گفت که وجود یک کشتی در میدان «کاریش» برای استخراج گاز، تجاوز به حریم لبنان محسوب می‌شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی قصد دارد که ما را در عمل انجام شده قرار دهد و حفاری برای استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز کند.

رئیس هیأت مذاکره کننده لبنان اضافه کرد: عقب‌نشینی از خط ۲۹ به منزله اعطای مناطق گسترده به دشمن اسرائیلی است.

او گفت: اگر رژیم صهیونیستی میدان کاریش را تصرف کند، خواهد توانست برای ۳۰ سال، ۳۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند.

یاسین افزود: ما نیاز به استخراج گاز داریم و آمریکا تصمیم دارد مانع از بهره مندی لبنان از گاز خود شود و شاهد آن این است که امروز هیچ شرکت اکتشافی وجود ندارد که کار در میادین لبنان را بپذیرد.

وی درخصوص مذاکرات با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا و سازمان ملل متحد گفت: صرف مذاکره سیاسی به ضرر لبنان است؛ اما مذاکره به صورت فنی و حقوقی نقطه قوت ما است.

رئیس هیأت مذاکره کننده لبنان با اشاره به اینکه هدف از مذاکرات این است که پیروز بیرون بیاییم و حق کامل خود را بدست آوریم، ادامه داد: مذاکره را ادامه نمی دهیم و هرکس می‌خواهد راه را کامل کند باید در مسیر درست قدم بردارد.

یاسین همچنین نسبت به وارد شدن به بازی زمان با دشمن اسرائیلی هشدار داد و خاطرنشان کرد: طرف اسرائیلی توانایی جنگ را ندارد و بزرگترین بازنده خود اسرائیل است.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در این منطقه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است.

پیش تر وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه در جنوب این کشور را تحریک‌آمیز خوانده بود.

«موریس سلیم» گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

به گزارش ایرنا، لبنان سال ۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها، بلوک ۹، مرز آبی مورد منازعه اسرائیل و لبنان است.

لبنان همچنین تاکید می‌کند که منازعه با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ باز نمی‌دارد.

پربیننده ترین خبرها