موانع آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای

موانع آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 18:56

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه لفاظی‌هایش، ایران را مقصر عدم احیای توافق هسته‌ای خوانده و گفته است: آنچه ما نیاز داریم یک شریک مشتاق در ایران است. به ویژه ایران باید درخواست‌های خود را برای لغو تحریم‌هایی که بوضوح فراتر از توافق هسته‌ای بوده و اکنون مانع دستیابی ما به یک توافق است، کنار بگذارد.

العالم- کشکول

این گستاخی نفرت‌برانگیز ناشی از این باور غربی است که اختاپوس رسانه‌ای غرب افکار عمومی جهان را سمت و سو می‌دهد و این رسانه می‌تواند شست‌وشوی مغزی انجام دهد به نحوی که ملت‌ها حتی تاریخ خودشان را فراموش کنند و حق را باطل و باطل را حق بپندارند. در غیر این‌صورت، آمریکا هرگز به این صورت گستاخانه با جهانیان رفتار نمی‌کرد و ایران را متهم نمی‌کرد که "اراده" احیای توافق هسته‌ای را ندارد در حالی‌که جهانیان می‌دانند آمریکا بود که از توافق هسته‌ای خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد، و در مقابل، ایران به تعهدات خود به رغم عهدشکنی آمریکا و اروپا، عمل می‌کرد.

آمریکا می‌گوید ایران خواهان لغو تحریم‌هایِ فراتوافق هسته‌ای است. ولی آیا ایران حق ندارد تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت دونالد ترامپ را خواستار شود. همچنانکه ایران تحربه تلخی درخصوص آمریکا و عهدشکنی‌های ان دارد و لذا هرگز وارد هرگونه توافقی با این کشور نمی‌شود و می‌بینیم که آمریکا اراده لازم را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد. دنیا با چشم خود دید که چگونه یک رئیس‌جمهور آمریکا توافقی را که در شورای امنیت به تصویب رسیده بود، امضا و رئیس‌جمهور دیگر این کشور، آن را نقض کرد تا به خواسته‌ها و فشارهای اسرائیل و لابی‌های صهیونیستی پاسخ دهد. امروز نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا اراده‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد تا اعضای حزب متبوع او همنوا و همسو با حزب جمهوری‌خواهان بر عدم بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای تأکید دارند.

ایران به خوبی می‌داند که احیای توافق هسته‌ای مشروط بر این است که آمریکا اراده خود برای احترام به امضایش پای توافق را نشان دهد و بر پایبندی‌ به تعهداتش تأکید کرد البته تا زمانی‌‌که آمریکا منافع اسرائیل و لابی‌های صهیونیستی را مدنظر قرار دهد، چنین توافقی وجود نخواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها