آیا غرب موشک دوربرد به اوکراین می دهد؟

آیا غرب موشک دوربرد به اوکراین می دهد؟
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 18:57

کارشناسان بر این باورند که تهدید رئیس جمهور روسیه درمورد اقدام غرب به تجهیز اوکراین به موشک های دوربرد، مانع چنین اقدامی خواهد شد.

العالم _ اوکراین

کارشناسان و ناظران معتقدند که تهدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر هدف قرار دادن «مرکز تصمیم گیری»، کشورهای غربی را وادار خواهد کرد از فکر تجهیز اوکراین به موشک های دوربرد بیرون آیند.

پژوهشگران امور بین الملل می گویند آمریکا و غرب همچنان به درگیر کردن روسیه در جنگ اوکراین ادامه می دهند و پوتین با این موضوع به گونه ای مناسب برخورد می کند.

این پژوهشگران تاکید می کنند که این پوتین است که از ادامه جنگ بهره می برد و در نتیجه هر مقدار شدت جنگ بیشتر شود، اوضاع بین المللی هم بحرانی تر خواهد شد همان گونه که هم اکنون درمورد گندم و امنیت غذایی بین المللی این گونه است زیرا اوضاع در اروپا و آمریکا فاجعه آمیز شده است.

پژوهشگران امور بین الملل پیش بینی می کنند که سیاست آمریکا و غرب در فشار بر روسیه شکست خواهد خورد. آنان تاکید می کنند که این نبرد برای پوتین، نبرد مرگ و زندگی است و او در پی این است که در این نبرد به پیروزی برسد همان گونه که تا کنون نیز پیروز بوده است.

این پژوهشگران معتقدند که تشدید تنش اخیر از طریق تهدید به ارسال موشک های دوربرد به اوکراین، نتیجه منفی برای اروپا و آمریکا در پی خواهد داشت و ممکن است از این تصمیم دست بکشند زیرا می دانند که تهدید پوتین در این مورد جدی است و هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به این موشک ها مجهز شود.

رئیس جمهور روسیه در سخنانی درباره تصمیم غرب برای تجهیز اوکراین به موشک های دوربرد گفت اگر این کار اتفاق افتد، روسیه «مرکز تصمیم گیری» را هدف قرار خواهد داد.

کارشناسان امور روسیه می گویند این سخن مبهم است و نمی توان مقصود از آن را درک کرد زیرا مشخص نیست مرکز تصمیم گیری کجا است؟ آیا در کی یف است یا در پاریس یا در لندن یا شاید در واشنگتن؟

این کارشناسان تاکید کردند که پوتین به طور عمد این گونه سخن گفته است تا غرب را وادار کند که خوب فکر کند زیرا روسیه آماده شده است تا پایتخت های آنها را هدف قرار دهد البته اگر مناطق نزدیک به مسکو هدف قرار گیرد.

به گفته کارشناسان امور روسیه، اگر امنیت ملی روسیه تهدید شود، هیچ چیز مانع این کشور نخواهد شد که برای آنچه مرزهای ناتو نامیده می شود، مصونیتی قائل شود.

کارشناسان تاکید می کنند که روسیه هر کدام از کشورهای عضو پیمان ناتو را که برای اوکراین سلاح بفرستد، کشور متجاوز قلمداد خواهد کرد پس اگر این کشورها موشک دوربرد در اختیار اوکراین بگذارند و شهرهای بزرگ روسیه با آن هدف قرار گیرند، دیگر خط قرمزی در برابر روسیه نخواهد بود و این کشور پایتخت های اعضای ناتو را هدف قرار خواهد داد.

متخصصان روابط بین الملل می گویند تحریم های اروپا ضد روسیه به تدریج نتایج عکس می دهند به گونه ای که این، شهروندان غربی هستند که هزینه های آنها را می پردازند و سختی آنها را تحمل می کنند.

این در حالی است که پوتین از دو سال قبل از حمله به اوکراین، برای جنگ آماده شده بود. علاوه بر این کل رساله دکتری پوتین درباره موضوع توان روسیه و سهم آن در توسعه اقتصاد روسیه در همسایگی با منطقه یورو و منطقه آسیا و تاثیر آن بر انرژی بین المللی بوده است.

متخصصان روابط بین الملل می گویند که رهبری روسیه آنگاه که حمله به اوکراین را آغاز کرد، در نهایت آمادگی بود و به خوبی می دانست چگونه اقتصاد روسیه را از تبعات این جنگ دور نگه دارد.

به گفته این متخصصان، تبلیغات غرب درباره زمینگیر کردن اقتصاد روسیه، صرفا شعار و تهدیدی توخالی است که مصرف رسانه ای دارد زیرا همگی شاهد بودند که اقتصاد روسیه چگونه قوی ظاهر شد.

واقعیت این است که مسئولان غربی گمان می کردند بیش از دیگران می فهمند در حالی که آنان همواره در محاسبات و برنامه ریزی های خود اشتباه کرده اند هرچند این بار در خوانش عقلانیت روسیه بیش از گذشته دچار خطا شده اند زیرا با رهبری قدرتمند به نام پوتین روبرو هستند که ترکیبی از عقلانیت امپراتوری روسیه و انقلاب کمونیستی است که ترکیبی منحصر به فرد به شمار می رود.

پربیننده ترین خبرها