افشاگری بی سابقه از موضع شاه سعودی درقبال عادی سازی

افشاگری بی سابقه از موضع شاه سعودی درقبال عادی سازی
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 20:15

مضمون نامه ای که سفیر سابق امریکایی حامل آن از طرف سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بود، از موضع شاه سعودی درباره عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل ‍پرده برداشت.

العالم - عربستان

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جیروزالیم پست» جوزف وستفال سفیر پیشین امریکا در عربستان سعودی از دیدگاه ملک بن سلمان شاه سعودی و پسرش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درخصوص «اسرائیل» پرده برداشت.

به گفته وستفال ، این نسل جدید از رهبران – محمد بن سلمان و وزرای و سفیران جدید احساس و نقطه نظری متفاوت نسبت به اسرائیل درمقایسه با ملک سلمان و یارانش دارند.

وی افزود: باید منتظر بود تا وضعیت اسرائیل و فلسطین ثبات بیشتری پیدا کند ، زیرا افکار عمومی به سعودی ها اجازه نمی دهد که یکباره از برقراری روابط دیپلماتیک با «اسرائیل» سخن بگویند.

سفیر پیشین امریکا در ریاض با اشاره به درخواست ملک سلمان از او برای دیدار با وی زمان خارج شدن از عربستان گفت که ایشان از من خواست که پیامی را به اوباما برسانم و از او تشکر کنم و سپس به دونالد ترامپ این پیام را برسانم : به او بگویید که ما به حق موجودیت «اسرائیل» معتقدیم و بر این باوریم که تلاش برای تشکیل کشور فلسطین مهم است. و لطفا آن را بررسی کنید.

روزنامه «وال استریت ژورنال» چند روز پیش فاش کرده بود که عربستان سعودی در حال مذاکره جدی با «اسرائیل» برای ایجاد روابط تجاری و ایجاد ترتیبات امنیتی جدید است، زیرا این کشور محافظه کار اسلامی احساس می کند که تغییری در میان مردم خود در زمینه برقراری روابط رسمی با اسرائیل که اغلب ساکنان آن یهودی هستند، به وجود آمده است.

بر اساس این گزارش ،‌«اگرچه عربستان سعودی "اسرائیل" را به رسمیت نمی شناسد، اما در حال گسترش مذاکرات محرمانه خود با سران اسرائیلی است که می تواند سیاست خاورمیانه را تغییر دهد و به دهه ها خصومت بین دو طرف تاثیرگذار در منطقه پایان دهد».

بر اساس این گزارش،‌ عربستان سعودی و اسرائیل با کمک دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش برای دستیابی به توافقی هستند که به هواپیماهای تجاری ، حقوقی گسترده برای پرواز از «اسرائیل» بر فراز عربستان سعودی اعطا کرده و راه را برای سلطه کامل بر دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ فراهم می کند.

به گزارش وال استریت ژورنال ،‌ ریاض به گروهی از تجار اسرائیلی اجازه سفر به عربستان را داده است زیرا دو طرف مشتاق تعمیق روابط اقتصادی هستند.

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی این اقدامات را انجام می دهد زیرا معتقد است که حمایت از برقراری روابط با "اسرائیل" در میان افکار عمومی خود در حال افزایش است، در حالی که ممکن است روابط رسمی دیپلماتیک هنوز دور از دسترس باشد.

وی تاکید کرد که روابط غیررسمی بین "اسرائیل" و عربستان سعودی به چندین دهه قبل بازمی‌گردد ولی این روابط از سال 2020، زمانی که دولت ترامپ میانجی‌گری مجموعه‌ای از قراردادها موسوم به توافق‌نامه ابراهیم را برای برقراری روابط بین "اسرائیل" و کشورهای عربی را انجام داد، شتاب گرفت.

پربیننده ترین خبرها