در همایش ملی تولید دانش‌بنیان، حامی محیط زیست؛

اسلامی: ۱۵۰ محصول و فرآیند هسته‌ای «استاندارد ملی» دارد

اسلامی: ۱۵۰ محصول و فرآیند هسته‌ای «استاندارد ملی» دارد
پنج‌شنبه 19 خرداد 1401 - 12:17

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به این‌که نظام تدوین استاندارد در سازمان انرژی اتمی برگرفته از نظام تدوین استاندارد ملی ایران است، در حال حاضر بیش از ۱۵۰ محصول و فرآیند هسته‌ای ما استاندارد ملی دارد و به همین حجم و میزان هم در حال تدوین است.

العالم - ایران / سیاسی

«محمد اسلامی» در نخستین همایش تولید دانش‌بنیان، محیط زیست در خصوص اقدامات سازمان انرژی اتمی در حوزه دانش‌بنیان، ضمن تأکید بر اهمیت و توجه به این موضوع اظهار داشت: وقتی صحبت از دانش‌بنیان می‌کنید یعنی قدرت حل مسأله را دارید و این توانایی می‌تواند منجر به یک راه‌حل، محصول یا فناوری شود. بنابراین شما فرآیندی دارید که می‌توانید از آن طریق از ایده تا محصول را با کار دانشی، محاسباتی، طراحی و تحقیقاتی از نقطه آغاز تا نقطه پایان پیش ببرید.

وی افزود: در نتیجه این کار چهار خروجی داریم؛ فناوری، خدمت، محصول یا کارکردی میان‌بخشی و میان‌مسأله‌ای که بتواند برای حل آن مسأله تأثیرگذار باشد و چرخه خلاقیت و نوآوری در اینجا معنا پیدا می‌کند.

اسلامی ادامه داد: به‌طور طبیعی هنگامی‌که برای حل مسأله، ایده‌هایتان را تدوین می‌کنید و صورت‌مسأله‌هایتان را بیان می‌کنید، آن موقع تیم اجرایی برای حل مسأله، با بکارگیری تیم تحقیقاتی و تیم طراحی وارد عمل می‌شود. با این شیوه دانش مبنای این کار می‌شود و دانش‌بنیانی در اینجا معنا می‌یابد. نقطه صفر خط تولید شما دانش می‌شود، طراحی‌ها، نقشه‌ها و برگه فرآیندهایی که باید در خط تولید انجام بشود شامل مواد، ابزار و فرآیند عملیات تولید که باید طی کند تا محصول طراحی شده، تولید شود؛ این امر در همه رشته‌ها صادق است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد: موضوع غایب اکثر قریب به اتفاق صنعت ما فقدان این فرآیند یکپارچه و کامل است که از نبود آن رنج می‌بریم. برخی صنایع می‌خواهند محصولی را تولید کنند که ممکن است به‌صورت CBU یعنی آماده، SKD یعنی نیمه منفصله و CKD یعنی منفصله کامل در اختیار تولیدکننده باشد. مهندسی معکوس می‌شود و از روی آن ساخته می‌شود. در اینجا مشخص نیست انحراف معیار تولید از معیار اصلی و استانداردش چه اندازه بوده است.

وی افزود: اگر ساختار و ظرفیت این موضوع با پیاده‌سازی چرخه یکپارچه طراحی و ساخت شکل بگیرد، دانش‌بنیان می‌شود. در این مسیر قدرت خلق محصول و فناوری پیدا می‌کنید. سازمان انرژی اتمی هم به دلیل ماهیت و گستردگی لایه‌ها و هم به دلیل محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که از تحریم به آن رسیده، چرخه کامل را ایجاد کرده است. یعنی از ایده تا محصول را در فرآیندها و ظرفیت‌هایی که هست، مشاهده می‌کنید. امروز به لطف الهی در چرخه سوخت با همین نگاه و فرضیه، ساختار لازم را شکل داده‌ایم و بر این مبنا حرکت می‌کنیم.

اسلامی با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی در حوزه دانش بنیان، کمک زیادی به بخش خصوصی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال هفته گذشته مرکز پیشرفته لیزر پورت را با حضور آقای دکتر ستاری افتتاح کردیم، این حوزه با ریسک بالاست و آزمایشگاه‌های آن هزینه‌های زیادی دارد. این ظرفیت را ایجاد کردیم تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق و نوآور بیایند و از ظرفیت آزمایشگاه‌ها استفاده کنند و ایده‌پردازی صورت گیرد. پیش‌ازاین اقدام مرکز رسا را ایجاد کردیم تا استارت‌آپ‌ها، نیروهای جوان و کسانی که قدرت حل مسأله پیداکرده‌اند، به یک فناوری رسیده‌اند یا ایده‌ای را توانسته‌اند پردازش و از امکانات این مرکز برای توسعه دانش و فناوری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ظرفیتی که در این مسیر در سازمان ایجاد کردیم را در همه سرفصل‌ها گسترش می‌دهیم. چون دانش و فناوری هسته‌ای دامنه بسیار گسترده‌ای است که به واسطه آن می‌توانیم در همه سررشته‌ها تأثیرگذاری خودمان را داشته باشیم. آب، محیط زیست، خاک، هوا، کشاورزی، مواد غذایی، صنعت، سیستم‌های هوشمند از جمله حوزه‌هایی هستند که هسته‌ای در آن‌ها کار می‌کند تا به لایه‌های بالاتر برویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی استانداردسازی در صنعت هسته‌ای را حائز اهمیت زیادی دانست و تأکید کرد: با توجه به این‌که نظام تدوین استاندارد، نظام تدوین استاندارد ملی ایران است؛ در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مورد از محصولات و فرآیندهای ما استاندارد ملی دارند و به همین حجم و میزان هم در حال تدوین هستیم و گسترش می‌دهیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها