معاون نمایندگی ایران خواستار پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه قهرآمیز شد

معاون نمایندگی ایران خواستار پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه قهرآمیز شد
شنبه 21 خرداد 1401 - 04:22

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با محکوم کردن اقدامات یکجانبه قهرآمیز و ناعادلانه که بخشهای بهداشت و درمان کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، خواستار اقدام موثر جامعه جهانی برای پایان دادن به تحریمهای یکجانبه‌ علیه ایران شد.

العالم-ایران

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی در سخنانی در مجمع عمومی درباره بیماری ایدز اظهار داشت: "همانگونه که در گزارش دبیرکل سازمان ملل باعنوان رفع نابرابری‌ها برای پایان بخشیدن به همه گیری ایدز تاکید شده، تلاش‌های مربوط به ریشه‌کنی این بیماری تا سال ۲۰۳۰، از برنامه‌ زمانبندی شده عقب است. لذا کشورهای عضو باید برای رفع چالش‌هایی که منجر به وقفه در نیل به این هدف می‌شوند اقدامات موثر و جدی اتخاذ کنند."

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: "جهان در حال حاضر نه ‌تنها با همه گیری HIV مواجه است، بلکه درعین حال باید با عواقب و پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا نیز دست و پنجه نرم کند و ما شاهدیم که در چنین شرایط ناگواری، جامعه جهانی برای رفع موانع دسترسی برابر به خدمات بهداشتی و درمانی با مشکل روبروست".

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیماری ایدز گفت: "جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی در آسیاست که دستاوردهای قابل توجهی در کنترل و درمان اچ آی وی ایدز داشته است. ایران همچنین جزو کشورهایی است که دسترسی امن به نیازهای بهداشتی و درمانهای تخصصی افراد مبتلا به ایدز را به طور رایگان فراهم کرده است. "

وی افزود: "ریشه‌کنی انتقال ایدز از مادر به فرزند، جزو اولویت‌های مهم ایران بوده و برنامه‌ مشترک ایدز سازمان ملل می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند".

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: "همانگونه که در سومین توصیه‌ گزارش دبیرکل تاکید شده، لازم است جدیدترین داروها و آخرین فناوریهای بهداشتی و درمانی مربوط به پیشگیری و درمان اچ آی وی به سرعت در دسترس کشورهای درحال توسعه قرار بگیرند. لذا با عنایت به این تاکید، ضرورت دارد همه‌ موانع فراروی چنین دسترسی، حذف شوند."

وی افزود: "متاسفانه اقدامات یکجانبه قهرآمیز از جمله تحریمهای یکجانبه‌ اقتصادی، مالی و بانکی تحمیل شده بر ایران به طور جدی حق دسترسی به بهداشت و درمان ایرانیان را نقض کرده و به ویژه افرادی که با مشکلات ناشی از ابتلا به اچ آی وی مواجهند، از این وضعیت مستقیما رنج می‌برند."

ارشادی اظهار داشت: تحریمهای یکجانبه قهرآمیز و ناعادلانه، کانالهای معمول همکاریهای بین‌المللی را مسدود کرده و منبع نگرانی‌هایی است که تلاشهای ایران برای مقابله علیه این بیماریها را تحت تاثیر منفی قرار داده و علاوه بر آن، دسترسی به موقع و موثر به تشخیص، دارو، درمان، تجهیزات پزشکی و فناوریهای لازم برای ارائه‌ جامع خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه درخصوص افراد مبتلا به ایدز را به شدت محدود کرده است".

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: ایران ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات غیرقانونی و ناعادلانه و چنین سیاست‌ها و رویکردهای نامشروع که بخشهای بهداشت و درمان کشورها را تحت تاثیر قرار داده و خدمات رسانی به بیماران، ازجمله مبتلایان به اچ آی وی را با مانع و وقفه روبرو می‌کند، از اعضای جامعه جهانی می‌خواهد اقدامات موثر، فوری و عملی خود را درجهت رفع تحریمهای قهرآمیز یادشده بکار گیرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها