وقوع درگیری‌های جدید در پایتخت لیبی پس از کودتای نافرجام

وقوع درگیری‌های جدید در پایتخت لیبی پس از کودتای نافرجام
شنبه 21 خرداد 1401 - 08:31

طرابلس ساعات نا‌آرامی را پشت سر می‌گذارد.

العالم _ لیبی

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گزارش رسانه‌های محلی، در حالی که لیبی پس از کودتای نافرجام سه هفته پیش همچنان ملتهب است، درگیری‌های جدیدی بین گروه‌های مسلح جمعه شب در پایتخت این کشور رخ داد.
به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه، تبادل سنگین تیراندازی و انفجارها در روز جمعه در چندین منطقه طرابلس به وقوع پیوست در حالی که تصاویر پخش شده توسط رسانه های محلی، غیرنظامیان را نشان می دهد که از مناطق به شدت پرتردد می گریزند.
رسانه های محلی گزارش دادند که درگیری شدید میان دو گروه شبه نظامی بانفوذ از غرب لیبی رخ داده است.
هیچ تلفات یا انگیزه ای درباره این درگیری بلافاصله گزارش نشد. این آخرین مورد از خشونتی است که در زمان رقابت دو نخست وزیر رقیب برای کسب قدرت، کشور را ملتهب کرده است.
پس از شورش سال 2011 که دیکتاتور کهنه‌کار معمر قذافی را سرنگون کرد، درگیری های سیاسی برای پر کردن خلاء قدرت، لیبیِ نفت خیز را گرفتار کرده است.
ماه گذشته، فتحی باشاغا، سیاستمدار، تلاش کرد تا قدرت را به زور به دست گیرد، موضوعی که منجر به بروز درگیری های پیش از سحر بین گروه های مسلح حامی او و کسانی شد که از عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر موقت حمایت می کردند.
دبیبه در اوایل سال گذشته تحت یک روند آشفته صلح به رهبری سازمان ملل متحد برای رهبریِ انتقال به انتخابات تعیین شده برای دسامبر 2021 منصوب شد، اما این رای‌گیری برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.
در ماه فوریه، پارلمان لیبی باشاغا، وزیر کشور پیشین را با این استدلال که مأموریت دبیبه به پایان رسیده است، به عنوان نخست وزیر منصوب کرد. اما دبیبه اصرار دارد قدرت را تنها به یک دولت منتخب واگذار کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها