العالم بررسی می کند؛

آیا شرایط ترکیه برای حمله به شمال سوریه مناسب است؟

آیا شرایط ترکیه برای حمله به شمال سوریه مناسب است؟
شنبه 21 خرداد 1401 - 10:17

کارشناسان سیاسی معتقدند آنکارا با عادی کردن روابطش با تل‌آویو در این برهه زمانی، در پی جلب حمایت این رژیم اشغالگر از آن در سوریه و منطقه است.

العالم- ترکیه

"حسن حردان" در گفت‌وگو با شبکه العالم تصریح کرد به نظر می‌رسد تجاوزهای مکرر رژیم اسرائیل به سوریه در دوره اخیر، که به صورت قابل توجهی ادامه دارد، در چارچوب آمادگی ترکیه برای حمله به شمال سوریه صورت می‌گیرد، و لذا نمی‌توان این فرضیه را رد کرد که ترکیه و اسرائیل با این هدف، با یکدیگر هماهنگ هستند.

حردان افزود "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه در این برهه خاص، جنگ روسیه در اوکراین و نیاز واشنگتن به آنکار را در دستور کار خود قرار داده، و لذا او تلاش می‌کند از این شرایط بهره‌برداری کند و سیطره خود بر شمال سوریه را تکمیل و طرح خود موسوم به "منطقه امن" را اجرا کند.

از سوی دیگر، "ماجد نعمه" کارشناس و تحلیلگر سیاسی ابراز عقیده کرد اردوغان تصور می‌کند شرایط برای حمله به شمال سوریه مناسب است و لذا او به دنبال باج‌گیری از روسیه و توسل به کمک‌های اسرائیل است.

نعمه در گفت‌وگو با العالم اظهارداشت: موضوع اساسی که باعث شده اردوغان تخم‌مرغ‌هایش را در سبد تمام این طرف‌ها بگذارد وضعیت داخلی ترکیه است که از نظر سیاسی و اقتصادی دچار فروپاشی شده به نحوی که اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری آرای خود را در بیشتر شهرهای بزرگ از جمله استانبول از دست بدهد.

نعمه گفت: اردوغان پس از فروپاشی رویای احیای خلافت اسلامی و امپراتور عثمانی جدید، به کشورهای عربی خلیج‌فارس و رژیم اسرائیل متوسل شده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد جامعه جهانی از اوضاع وخیم اقتصادی ترکیه آگاه است بنابراین اردوغان تلاش می‌کند به رای‌دهندگان ترکیه وانمود کند که ترکیه یک بازیگر اساسی در منطقه و جهان است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها