مخالف سعودی: عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بهای دیدار بایدن با بن سلمان

مخالف سعودی: عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بهای دیدار بایدن با بن سلمان
شنبه 21 خرداد 1401 - 12:49

مضاوی الرشید استاد دانشگاه و مخالف سعودی گفت اقدام سعودی به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بهای دیدار بایدن با بن سلمان است.

العالم _ سعودی

مضاوی الرشید استاد دانشگاه و مخالف سعودی با اشاره به سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آینده نزدیک به عربستان، اقدام ریاض را به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر، بهای دیدار بایدن با بن سلمان ولی عهد سعودی دانست.

خانم مضاوی در مقاله ای در پایگاه انگلیسی میدلیست آی افزود بن سلمان برای ترمیم چهره خود و وادار کردن واشنگتن به کنار گذاشتن سیاست خود ضد او، از بازوی اقتصادی برای فشار به بایدن بهره می برد.

این در حالی است که دولت سعودی از موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل به عنوان برگ برنده برای چانه زنی به منظور بازگرداندن موقعیت خود نزد واشنگتن بهره می برد. در همین حال با آغاز جنگ در اوکراین و بالا رفتن قیمت جهانی انرژی، بن سلمان از ناحیه اقتصادی از موضع قدرت وارد مذاکرات با آمریکا می شود هرچند موقعیت او از نظر سیاسی و نظامی ضعیف است.

برخی خبرها از مذاکرات عادی سازی روابط بین عربستان و اسرائیل در سطح بالا حکایت دارد. برخی خبرها هم حاکی است که عربستان در شرف اعلام رسمی موفقیت این مذاکرات چه بسا هم زمان با دیدار رئیس جمهور آمریکا از ریاض است.

این در حالی است که آگاهی از موضع افکار عمومی در عربستان در قبال عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر غیر ممکن است زیرا با توجه به سیاست سرکوب مخالفان در عربستان، هیچ کس جرأت مخالفت یا حتی انتقاد از سیاست های بن سلمان را ندارد.

پربیننده ترین خبرها