المشاط: آتش‌بس تقریبا از بین رفته است

المشاط: آتش‌بس تقریبا از بین رفته است
يکشنبه 22 خرداد 1401 - 02:56

رئیس شورای عالی سیاسی یمن شنبه شب گفت که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

العالم-یمن

«مهدی المشاط» در دیدار با وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی گفت که لغو مکرر پروازها از طریق فرودگاه بین المللی صنعا که از مفاد آتش بس بشردوستانه است به منزله طفره رفتن مقررات آتش بس توسط ائتلاف متجاوز است.

وی افزود: لغو ناگهانی پروازها شهروندان را از بهره مندی از این آتش بس که تقریباً وجود ندارد، محروم می‌کند.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ادامه بر اهمیت بازگشایی راه‌ها برای کاهش آلام شهروندان در استان تعز و سایر استان‌ها تأکید کرد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دو ماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.

با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی‌های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت پنجشنبه دو هفته گذشته، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها