ناتو در تلاش برای رفع مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد

ناتو در تلاش برای رفع مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد
يکشنبه 22 خرداد 1401 - 20:36

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" گفت که این نهاد نظامی با همپیمانانش شامل ترکیه، سوئد و فنلاند برای برطرف کردن موجبات نگرانی آنکارا، همکاری و تلاش می کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رسانه های خبری، ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" که روز یکشنبه در نشست خبری با سائولی واینامو نینیستو رئیس جمهوری فنلاند حضور یافته بود، پیوستن هلسینکی به این ائتلاف نظامی را موجب بالا رفتن امنیت اروپا دانست و افزود: نیروهای ارتش فنلاند و سوئد در رزمایش های ناتو مشارکت می کنند.

آنکارا در پی درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو پس از آغاز جنگ اوکراین، به علت حمایت این کشورها از مخالفان و ناراضیان ترکیه، با این درخواست به شدت مخالفت کرد.

استولتنبرگ با مشروع خواندن نگرانی های امنیتی آنکارا گفت: هیچ عضو ناتو به اندازه ترکیه از تروریسم و آوارگان جنگی آسیب ندیده و ما دلایلی برای این باور داریم که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو از حمایت همه اعضا برخوردار خواهد شد.

وی ادعا کرد که درهای ناتو هنوز برای پذیرش عضویت دیگر کشورها باز است و این سیاست به ما برای گسترش دمکراسی و امنیتی کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ سران ۹ کشور اروپای مرکزی و شرقی از "ناتو" خواسته اند تا جبهه شرقی خود را در پی حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه سال گذشته) تقویت کند.

رهبران رومانی، اسلواکی، بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی و لهستان کمتر از سه هفته قبل از نشست سران ناتو که قرار است در اواخر ماه جاری برگزار شود در بخارست پایتخت رومانی دیدار کردند.

به گزارش ایرنا، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ناتو با افزودن چهار گروه نبرد چند ملیتی به بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی، حضور خود را در جبهه شرقی تقویت کرد.

علاوه براین فنلاند که مرز طولانی با روسیه دارد و سوئد هر دو پس از آغاز جنگ اوکراین درخواست عضویت در ناتو کردند.

پربیننده ترین خبرها