کشته شدن یک مرزبان تاجیک در پی درگیری مسلحانه در مرز با قرقیزستان

کشته شدن یک مرزبان تاجیک در پی درگیری مسلحانه در مرز با قرقیزستان
سه شنبه 24 خرداد 1401 - 12:27

رسانه‌های تاجیکستان از وقوع درگیری جدید مسلحانه در مرز این کشور با قرقیزستان خبر دادند که بر اثر آن یک مرزبان تاجیک کشته شده است.

العالم - آسیا

صبح امروز در مرز تاجیکستان و قرقیزستان درگیری جدید مسلحانه به وقوع پیوست که بر اثر آن یک مرزبان تاجیک کشته شده است.

رسانه‌های تاجیکستان با استناد به منابع خود در روستای «واروخ» واقع در شمال شهر «اسفره» استان سغد این کشور وقوع این حادثه را تایید کردند و نوشتند که این درگیری حدود ساعت 6 صبح امروز شروع شده است.

بر اساس این گزارشات، درگیری مسلحانه بعد از آن شروع شد که مرزبانان قرقیزستان بدون هشدار به سمت پاسگاه مرزی کِخ» تاجیکستان، با استفاده از خمپاره تیراندازی کردند و در نتیجه اقدام طرف قرقیزی، مرزبانان تاجیک نیز پاسخ مسلحانه دادند.

مقامات رسمی تاجیکستان تاکنون در مورد رویداد صبح امروز در مرز با قرقیزستان اظهار نظر نکرده‌اند.

این در حالی است که کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که نخست از سوی پاسگاه «کِخ» تاجیکستان به سمت پاسگاه مرزی «بولاک باشی» استان باتکن این کشور تیراندازی شده است.

طرف قرقیزی همچنین اعلام کرده است که در ساعت 8:10 دقیقه درگیری مسلحانه متوقف شده و نمایندگان مربوطه دو کشور در تماس تلفنی گفت و گو و فرماندهان پاسگاه‌های مرزی دو کشور برای روشن کردن دلایل تبادل آتش و جلوگیری از تشدید تنش به محل حادثه سفر کردند.

قرقیزستان وضعیت در مرز را متشنج ارزیابی کرده است.

گفتنی است که این دومین درگیری مسلحانه در 10 روز گذشته در مرز تاجیکستان و قرقیزستان است. پیش از این در 3 ژوئن بین مرزبانان دو کشور درگیری مسلحانه رخ داده بود.

وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیراندازی 3 ژوئن بعد از ورود عمدی مرزبانان قرقیز به محدوده این کشور به وقوع پیوسته بود.

نهاد دیپلماتیک تاجیکستان اقدام طرف قرقیزی را یک تحریک عمدی عنوان کرده بود.

تاجیکستان و قرقیزستان دارای 980 کیلومتر مرز مشترک هستند که صدها کیلومتر از آن تاکنون تعیین و علامت گذاری نشده و اغلب اوقات منجر به درگیری‌هایی می‌شود که نه تنها به تیراندازی، بلکه به کشته شدن افراد از هر دو طرف ختم می‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها