نبیل عمرو در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

از تشریح دلایل سفر بایدن به اسرائیل تا آینده بنت و گزینه های پیش روی مردم فلسطین

از تشریح دلایل سفر بایدن به اسرائیل تا آینده بنت و گزینه های پیش روی مردم فلسطین
سه شنبه 24 خرداد 1401 - 22:33

عضو شورای مرکزی فلسطینی اظهار داشت که رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره قرار دارد و باید رضایت رای دهندگان یهودی را جلب کند، لذا آنچه به فلسطینی ها ارائه می کند چیزی بیش از میانجی گری هایی محدود برای ارائه تسهیلاتی مختصر از سوی رژیم صهیونیستی نیست.

العالم _ فلسطین اشغالی

"نبیل عمرو" عضو شورای مرکزی فلسطینی اظهار داشت که رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره قرار دارد و باید رضایت رای دهندگان یهودی را جلب کند، لذا آنچه به فلسطینی ها ارائه می کند چیزی بیش از میانجی گری هایی محدود برای ارائه تسهیلاتی مختصر از سوی رژیم صهیونیستی نیست.

وی درخصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه در اوایل ماه میلادی آینده، پیام های آن و ابتکار آمریکا برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها، طی گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه "ضیف و حوار" گفت: رئیس جمهور آمریکا اصلا بخاطر فلسطینی ها نمی آید، دلیل سفر او به فلسطین این است که بدون نمایش اینکه برای فلسطینی ها اهمیت قائل است، نمی تواند به اراضی اشغالی سفر کند.

عمرو خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره قرار دارد و باید رضایت رای دهندگان یهودی را جلب کند، لذا آنچه به فلسطینی ها ارائه می کند چیزی بیش از میانجی گری هایی محدود برای ارائه تسهیلاتی مختصر از سوی رژیم صهیونیستی نیست.

وی افزود: هر چیزی که به سیاست مربوط می شود، اگر نگوییم کاملا منتفی است، تا زمان نامعلومی به تعویق می افتد. لذا ما از بایدن ابتکار عمل نمی خواهیم و توقعی بیش از آنچه بر زبانش رانده شده را نداریم، او گفته که طرفدار راه حل دو کشور و با "اقدامات یک جانبه" مخالف است، گویی که ما با اسرائیلی ها برابریم، به عقیده آنها ما در رام الله شهرک سازی می کنیم و آنها در تل آویو و آمریکا مخالف هردوی اینها است.

عمرو ادامه داد: به نظر من آنها به وضوح هرگونه محتوای سیاسی در موضع خود درخصوص مسئله فلسطین را کنار گذاشته اند.

عمرو درخصوص انتخابات میان دوره ای آمریکا و موضع رای دهندگان تاکید کرد: شرایط کنونی برای رای دهندگان گیج کننده است. من مدتی پیش با بعضی از برادرانی که در آمریکا زندگی می کنند درباره این موضوع صحبت کردم. به گفته آنها مشکلات بزرگی در مقابل دموکرات ها وجود دارد که نتیجه وعده های عملی نشده بسیار آنها در سطح داخلی و سیاست خارجی است. با وجود تلاش آمریکا برای بهره برداری از بحران اوکراین، ابهامات زیادی درخصوص سیاست آمریکا در مقابل افزایش قیمت نفت در داخل این کشور وجود دارد که یکی از اثرات جانبی سیاست آمریکا در موضوع اوکراین است. لذا می توان احتمال داد که دموکرات ها در این انتخابات شکست بخورند.

عضو شورای مرکزی فلسطینی درخصوص اینکه گفته می شود مرسوم است اگر کسی در انتخابات میان دوره ای شکست بخورد نمی تواند برای دور دوم رئیس جمهور شود، گفت: اگر دموکرات ها ریشه ای فکر کنند، پس از این دوره به ریاست جمهوری بایدن پایان خواهند داد و برای دوره بعدی به دنبال رئیس جمهوری جوان تر، محکم تر و قوی تر خواهند بود. اکنون در حزب دموکرات شکاف های متعددی مشاهده می شود و میان مواضع افراد این حزب تضادهای زیادی وجود دارد، لذا به نظر من برای دموکرات ها بهتر است به دنبال رهبری برای حزب خود باشند که نسبت به بایدن صلاحیت بیشتری برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ایالات متحده داشته باشد درباره اینکه خیلی ها می گویند که بایدن با داشتن برگ سازش با ایران وارد رقابت های انتخابات میان دوره ای خواهد شد اما پرواضح است که در صورت شکست مذاکرات با جمهوری اسلامی، پیش از انتخابات میان دوره ای چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

عمرو خاطرنشان کرد: ایران عجله ای ندارد و این کار را برای آمریکایی ها سخت می کند آنها نیز موضع گیری خود را نسبت به ایران با توجه به نتیجه تحریم، فشارهای وارده بر آن و شرایط نابسامان اقتصادی مشخص می کنند و اینکه آماده پذیرش فرمول هایی هستند که قبلا حاضر به پذیرش آن نبودند و اما اکنون مشخص شده ایران با عجله نکردن در مذاکرات، آمریکا را غافلگیر و ناراحت وبهت زده کرد که آیا تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای موفق خواهد بود یا خیر.

عمرو خاطرنشان کرد: بنابراین شاهد این هستیم که آمریکا برای ایران شرایطی می گذارد و مسائلی را مطرح می‌کند درمقابل، ایران به طور مداوم با برچیدن دوربین ها و عدم ارائه برخی اسرار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه آنها مانور می‌دهد.

وی افزود: درست است که ایران به توافقی برای حفظ منافع خود نیاز داشته و آمریکا نیز بدان نیاز دارد و به ویژه که چشمشان به نفت ایران هم است. اما معتقدیم که شرایط تا این اندازه بحرانی است. اما هیچ کس هیچ امتیازی را تضمین نمی کند که بتواند این وضعیت را تغییر دهد.

عمرو خاطرنشان کرد: مدتی این باور رایج شده بود که آمریکا مایل به عقب نشینی تدریجی از خاورمیانه و کاهش حضور نظامی در برخی مناطق است، اما به نظر می رسد دیگر چنین چیزی وجود ندارد اما به طورکلی، باید بگوییم هدف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از سفر آتی به خاورمیانه چیست. سفر به کشورهای خلیج فارس و ماموریت این سفر تعهد گرفتن از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت و کاهش بهای آن است که موضوع بسیار مهمی برای رئیس جمهور بایدن است.

عمرو افزود: درباره رژیم صهیونیستی باید گفت این رژیم تو مشت آمریکاست، اگرچه آنها از بی طرفی اسرائیل درباره اوکراین و از گسترش نفوذش به چین و روسیه راضی نیستند. اما این مساله نمی تواندبه اصل اساسی رابطه رژیم صهیونیستی و آمریکا خدشه ای وارد کند زیرا یک رابطه راهبردی است و حتی دموکرات ها یا جمهوری خواهان نمی توانند موضع گیری بر خلاف میل اسرائیل داشته باشند . بنابراین، ما معتقدیم موضع آمریکا نسبت به پرونده فلسطین، به طور مطلق درباره اقدامات اسرائیل مربوط به امتیازاتی است که می تواند بدهد یا مواردی که از آن جلوگیری می کند این همان مبنایی است که آمریکایی‌ها بر اساس آن موضع گیری می کنند.

پربیننده ترین خبرها