واشنگتن: به طور غیرمستقیم با ایران در ارتباط هستیم

واشنگتن: به طور غیرمستقیم با ایران در ارتباط هستیم
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 01:02

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن به صورت غیرمستقیم با ایران در ارتباط است.

العالم-آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن به طور غیرمستقیم با ایران در ارتباط بوده و منتظر پاسخ سازنده از ایران در خصوص کنار گذاشتن خواسته‌های فراتر از توافق هسته‌ای هستی.

وی در ادامه گفت: «اگر تهران تصمیم سیاسی در کنار گذاشتن خواسته‌های فراتر از توافق هسته‌ای را اتخاذ کند، امکان پایان دادن به مذاکرات و بازگشت دوجانبه سریع به توافق وجود دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما همواره به مزایای اجرای توافق هسته‌ای نگاه می‌کنیم و هر روز که می‌گذرد، این مزایا با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از بین می‌رود».

وی افزود: «ایران می‌تواند طی چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد به همین دلیل خواستار بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «چالش‌هایی که ایران ایجاد کرده در صدر برنامه رئیس جمهور آمریکا در سفر ماه آینده به منطقه خواهد بود».

وی با اتهام زنی به بخشی از نیروهای مسلح ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه گفت که واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «باید پیش از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به توافق بازگردیم و نمی‌خواهیم تاریخی برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای تعیین کنیم».

وی مدعی شد: «گام‌های عاقلانه‌ای در دفاع از خود در برابر اقدامات تنش‌زای ایران بر می‌داریم و به دنبال درگیری یا تشدید تنش در منطقه نیستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر ایران به دنبال تنش زدایی است، باید اقداماتی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند».

وی در ادامه ادعا کرد: «گام‌هایی که ایران برداشته، باشد ما به توافق هسته‌ای را پیچیده کرده است».

در حالی که دولت فعلی آمریکا قبل از آغاز مذاکرات در خصوص برجام وعده می‌داد برجام را با اضافه کردن بندهای غیرهسته‌ای به آن «تقویت» خواهد کرد، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش گفته بود: «ما شاهدیم که ایران مسائل غیرمرتبط با توافق هسته‌ای را به مذاکرات وین می‌آورد.»

اشاره بلینکن به گزارش‌ها درباره درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» وزارت خارجه آمریکا است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها