سردار سلامی: آماد، پلی میان علوم و فناوری و نیازهای عملیاتی در میدان است

سردار سلامی: آماد، پلی میان علوم و فناوری و نیازهای عملیاتی در میدان است
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 11:14

فرمانده کل سپاه یک آماد قدرتمند را محصول یک ذهن اندیشمند برشمرد و گفت: تامین و تولید قدرت به عهده آماد است و در حقیقت آماد پلی میان علوم و فناوری و نیازهای عملیاتی در میدان است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سرلشکر حسین سلامی صبح امروز در اولین همایش سراسری «آماد و پشتیبانی دفاعی در گام دوم انقلاب اسلامی» با بیان اینکه شاخصه اصلی تمدن ارائه الگو و مدل برای ترسیم هندسه جهان جهت رسیدن به یک حیات وسیع و گسترده و ریشه‌دار است، اظهار داشت: برای اینکه این بلوغ و شایستگی برای رسیدن به ترسیم نظم نوین توسط اسلام صورت نگیرد، برافروختن آتش فتنه‌ها و فشارها علیه انقلاب را می‌بینیم و در حقیقت این یک نبرد برای جلوگیری از ظهور یک تمدن جدید است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بنابراین وقتی صحبت از آماد و پشتیبانی در گام دوم انقلاب می‌شود، عنصر اصلی این آماد، پیشرفته بودن و مدرن شدن است.

سرلشکر سلامی ادامه داد: شاید امروز تصور ما از آماد مجموعه‌ای از انبارهای بزرگ و صفی از خودروهای بزرگ برای تخلیه محصولات و انتقال آنها به دورترین نقاط باشد اما این یک نگاه سخت‌افزاری به آماد است. در حالیکه ما شاهد تغییر سیمای مدیریت در عرصه جهانی هستیم و امروز جهان، دنیای ارتباط کامل در زمان حقیقی و عرصه پیشرفت تمام نرم‌افزارهاست.

وی با بیان اینکه امروز سیمای جنگ‌ها و مظاهر قدرت دفاعی با طلوع فناوری‌های مدرن در حال تغییر است، گفت: آمادی که برپایه سازه‌های ثابت و بزرگ باشد محکوم به فنا و نابودی در فاز اولیه هر جنگی است. اگر شما متکی بر نقاط منفصل ساکن باشید همان روزهای اول جنگ قدرت پشتیبانی را از دست می‌دهید. بنابراین امروز همه ارتش‌ها آماد توزیعی را در دستورکار خود قرار می‌دهند. مفهوم این الگو آن است که ما نیازمند تحرک هستیم لذا چالاکی و تحرک در سامانه‌های آمادی مد نظر است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ اول خلیج فارس و تهاجم آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۰، تصریح کرد: از ۳۷ پلی که از عراق به کویت اتصال داشت ۳۶ پل مورد هدف قرار گرفت و چون سیستم آمادرسانی عراقی‌ها سنتی بود نیروهای عراقی در صحنه بدون پشتیبانی مانده و منهدم شدند. در سال ۲۰۰۳ نیز عراقی‌ها هوشمندانه عمل نمی‌کردند در برخی مواقع تجهیزات آمریکایی بدون سوخت مانده بودند و اگر عراقی‌ها مبادی آمادی آمریکایی‌ها را منهدم می‌کردند آنها با مشکل مواجه می‌شدند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه امروز هم در جنگ اوکراین کندی حرکت روس‌ها به ضعف در آمادرسانی مربوط است و سیستم آماد همپای عملیات نیست، گفت: به همین دلیل خوداتکایی واحدهای کوچک در حد امکان هم باید مورد توجه قرار گیرد. آماد یک منظومه وسیعی است که تامین قدرت را بر عهده دارد و از این رو باید یک تفکر و اندیشه عمیق این حرکت را پشتیبانی کند لذا ویژگی اصلی آماد هوشمندی است و بجز این موفقیت ممکن نیست.

فرمانده کل سپاه، آماد قدرتمند را محصول یک ذهن اندیشمند برشمرد و خاطرنشان کرد: تامین و تولید قدرت به عهده آماد است و در حقیقت آماد پلی میان علوم و فناوری و نیازهای عملیاتی در میدان است.

وی در پایان با بیان اینکه در داخل کشور هم می‌بینیم صنایعی که انحصاری هستند هیچ رشدی نکرده‌اند، عنوان کرد: گاهی فکر می‌کنیم اگر فضای صنعت دفاعی را بسته نگه داریم موفق هستیم درحالیکه یک فضای انحصاری ایجاد می‌کنیم و چون این فضای بدون رقیب است رشد نخواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها