دادگاه رژیم صهیونیستی یک امدادگر فلسطینی را پس از شش سال بازداشت محکوم کرد

دادگاه رژیم صهیونیستی یک امدادگر فلسطینی را پس از شش سال بازداشت محکوم کرد
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 20:07

محکومیت محمد الحلبی با انتقاد گسترده سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، دادگاهی در رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه یک امدادگر فلسطینی را که به مدت شش سال در بازداشت به سر می برد به اتهام پرداخت ده ها میلیون دلار کمک مالی به حماس محکوم کرد.

قضات گفتند که دادگاه، الحلبی را به اتهام حمایت از یک سازمان به اصطلاح تروریستی مجرم شناخته اما او را از اتهام خیانت تبرئه کرده است. آنها جلسه آتی و تعیین حکم را برای ماه ژوئیه تعیین کردند.

محمد الحلبی، رئیس عملیات غزه برای ورلد ویژن، یک سازمان غیردولتی مسیحی بین‌المللی، در ژوئن 2016 دستگیر شد. رژیم صهیونیستی او را متهم کرد که 50 میلیون دلار برای پرداخت به حماس، خرید تسلیحات و تامین مالی فعالیت‌های این گروه فراهم کرده است.

الحلبی به طور مداوم اتهامات علیه خود را رد کرده و چندین پیشنهاد مصالحه و پذیرش جرم را رد کرده است.

ورلد ویژن، که بر کمک به کودکان تمرکز دارد، می گوید یک ممیزی مستقل هیچ مدرکی مبنی بر تخلف یا کمبود بودجه پیدا نکرده است. این سازمان اعلام کرد در دوره 10 ساله ای که الحلبی به فعالیت می پرداخت، حدود 22.5 میلیون دلار برای عملیات در غزه بودجه اختصاص داده بود که همین موضوع، پذیرش مبلغ ادعایی سوء‌استفاده شده به وسیله الحلبی را «دشوار می کند.»

شارون مارشال، مدیر ارشد مشارکت عمومی این سازمان، پس از صدور حکم، در بیانیه ای در خارج از دادگاه گفت: «ورلد ویژن با ناامیدی تصمیم دادگاه را در محکومیت آقای محمد الحلبی دریافت می کند.»
مارشال به رویترز گفت: «ما از محمد در هر فرآیند تجدیدنظری که پیش روی او قرار دارد حمایت خواهیم کرد، زیرا بر اساس آنچه در دادگاه و تحقیقات دیده‌ایم، معتقدیم که او در اتهامات وارده بی‌گناه است».
سازمان های بین المللی حقوق بشر از بازداشت و محاکمه طولانی الحلبی انتقاد کرده اند. دیده بان حقوق بشر گفت که حکم مجرمیت علیه او «یک اشتباه قضایی را تشدید می کند. نگاه داشتن الحلبی به مدت شش سال بر اساس شواهد محرمانه، روند عادلانه و ابتدایی ترین مقررات دادرسی را به سخره گرفته است.»

جیمز هینان، رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در فلسطین، روز سه‌شنبه، پیش از صدور حکم، نسبت به اینکه آیا محاکمه الحلبی با استانداردهای بین‌المللی محاکمه عادلانه مطابقت دارد یا خیر، ابراز نگرانی کرد.

هینان گفت که استفاده گسترده از شواهد محرمانه، تکیه بر رویه های مبهم و ادعاهای معتبر در مورد بدرفتاری در بازداشت «تصویری از فشار بسیار زیاد بر آقای الحلبی برای اعتراف در غیاب شواهد ترسیم می کند.»

در غزه، ده ها فلسطینی با پوسترهای الحلبی گرد هم آمدند تا حمایت خود را از او نشان دهند.

خلیل الحلبی، پدر او، در این خصوص به رویترز گفت: «این یک اشتباه بزرگ و یک بی عدالتی است. پسرم بی گناه است.»

پربیننده ترین خبرها