انگلیس خواستار انزوای روسیه در صحنه جهانی شد

انگلیس خواستار انزوای روسیه در صحنه جهانی شد
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 20:40

وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه در پارلمان این کشور حاضر شد و با ایراد سخنانی تصریح کرد که مسکو باید در صحنه جهانی منزوی شود.

العالم - اروپا

«لیز تراس» امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در مجلس عوام انگلیس ادعا کرد که تحریم‌ها وضع شده علیه روسیه تاکنون ۲۵۶ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به حمایت‌های نظامی انگلیس از اوکراین هم گفت: این تلاش‌ها حیاتی بوده، اما اکنون به لحظه حساسی نزدیک می شویم، زیرا روسیه شهرهای مختلف بویژه شهرهای شرق اوکراین را بمباران می کند.

وی مدعی شد: پاسخ ما باید روشن باشد؛ هرگز از دفاع از آزادی و دموکراسی! خسته نخواهیم شد و تجاوز روسیه باید با قدرت مواجه شود.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: ما می دانیم که در اوکراین چه اتفاقاتی در جریان است. شواهد جنایات جنگی فجیع رو به افزایش است و ما تضمین خواهیم کرد که این جنایات به طور کامل بررسی شده و عدالت اجرا شود.

تراس سپس اشاره کرد:‌ در هفته های آتی سران کشورها در نشست کشورهای مشترک المنافع و در اجلاس گروه ۲۰ و ناتو ملاقات خواهند کرد و این جلسات فرصتی برای ایستادن در کنار اوکراین و دفاع از حاکمیت و آزادی است.

وی با تاکید بر اینکه اوکراین باید در جنگ پیروز شود مدعی شد: ما هرگز از تعهدات خود تا زمانی که درگیری‌ها ادامه داشته باشد، عقب نشینی نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنانش به تحریم‌های لندن علیه مسکو اشاره کرد و گفت:‌ تا زمانی که چکمه های روسیه در خاک اوکراین هستند، تحریم ها باید ادامه داشته باشد؛ ما باید به افزایش فشارها ادامه دهیم و به همین خاطر امروز آخرین بسته تحریمی خود را اعلام کردیم؛ این تحریم‌ها شامل پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه است که بارها از موقعیت خود برای توجیه جنگ سوء استفاده کرده است.

تراس همچنین ادعا کرد: ما باید به حمله روسیه علیه امنیت غذایی جهانی پایان دهیم؛ کرملین بنادر اوکراین را مسدود، زیرساخت های غیرنظامی را گلوله باران و از صادرات محصولات اوکراینی جلوگیری می کند؛ این کشور با افزایش قیمت مواد غذایی و ایجاد کمبود، فقیرترین و آسیب پذیرترین قشر جهان را مجازات می کند.

وی ادامه داد: در دراز مدت باید عواقبی برای اقدامات روسیه وجود داشته باشد و پوتین نه تنها باید در این جنگ شکست بخورد، بلکه باید از هرگونه منفعت از آن محروم شود.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و با اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و گسترش درگیری‌ها دامن زده است. انگلیس تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، یعنی در پنجم اسفند ۱۴۰۰ نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها