بشار اسد: دمشق استقلال دونتسک و لوهانسگ را به رسمیت می شناسد

بشار اسد: دمشق استقلال دونتسک و لوهانسگ را به رسمیت می شناسد
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401 - 20:42

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که روند به رسمیت شناختن جمهوری های «دونتسک» و «لوهانسگ» را آغاز کرده و روسیه هم از این گام سوریه استقبال کرد.

العالم - سوریه

شبکه خبری «روسیا الیوم» امروز (پنجشنبه) گزارش داد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دیدار هیات سیاسی جمهوری دونتسک اعلام کرد که دستورهای رسمی و لازم برای آغاز روند به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را صادر کرده است و به زودی این گام عملی خواهد شد.

بشار اسد در این دیدار، آزادسازی بخش های بزرگ از این جمهوری را تبریک گفت.

در پی دستور رئیس جمهوری سوریه برای به رسمیت شناختن لوهانسگ و دونتسک، «فیصل المقداد» که در نشست اسد و هیات سیاسی جمهوری دونتسک حضور داشت اعلام کرد که وزارت امور خارجه سوریه فوری دستورهای رئیس جمهوری را در این باره اجرایی می کند.

مسکو استقبال کرد

متعاقب این اقدام، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت که «مسکو از به رسمیت شناختن جمهوری های لوهانسک و دونتسک به ویژه از سوی کشور دوست سوریه و دیگر کشورها استقبال خواهد کرد.»

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت که «روسیه از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک توسط دیگر کشورها، به‌ویژه جمهوری عربی سوریه استقبال می کند.»

پیشتر وزارت اطلاع رسانی جمهوری مردمی دونتسک خبر داده بود که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به هیاتی از این جمهوری اطلاع داده که دستور آغاز روند به رسمیت شناختن جمهوری های لوهانسک و دونتسک را خواهد داد.

دفتر مطبوعاتی «دیمیتری سابلین»، نماینده پارلمان روسیه (معاون کمیته دفاعی دومای دولتی) اعلام کرد که فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه به هیات جمهوری دونتسک اطمینان داد که فوری دستورهای اسد را اجرا خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین شامگاه ۲۱ فوریه (۲ اسفند ۱۴۰۰) در جریان یک نطق آتشین و حماسی با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال دونتسک و لوهانسگ، دو جمهوری جدایی طلب در منطقه دونباس در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

این اقدام پوتین واکنش فوری و مخالفت اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده آمریکا را به دنبال داشت.

گستره این دو جمهوری شرقی اوکراین که به منطقه دونباس معروف است در مجموع بیش از ۵۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت هر دو جمهوری ۶ میلیون نفر است که بیش از نیمی از آنها در مناطق تحت کنترل دولت‌های خود خوانده حامی روسیه قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها