آیا رویکرد بایدن نسبت به بن سلمان تغییر کرده است؟

آیا رویکرد بایدن نسبت به بن سلمان تغییر کرده است؟
شنبه 28 خرداد 1401 - 13:37

رئیس جمهور آمریکا با آنکه بارها اعلام کرده بود که عربستان را منزوی می کند و حاضر نبود حتی تلفنی با محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی – به خاطر ترور جمال خاشقچی – صحبت کند اما یکباره همه حرفهای خود را زیر پا گذشته و تصمیم گرفته است در اواسط ژوییه به عربستان (متحد احتمالی "اسرائیل") سفر کند.

العالم - تحلیل روز

قتل وحشیانه جمال خاشقچی، تنها علت اقدام دولت دموکرات آمریکا به نادیده گرفتن ولی عهد عربستان نیست. این دولت نحوه حکومت و کشورداری بن سلمان را هم برای آمریکا هزینه بر می داند و معتقد است که بن سلمان هزینه های سیاسی و اقتصادی زیادی را متوجه آمریکا کند. همچنین معتقد است که بن سلمان انسانی عجول و تشنه قدرت است و همین امر می تواند ثبات عربستان و به تبع آن، سیل نفت این کشور برای غرب را به خطر بیندازد.

بن سلمان هنوز دو ماه از به تخت نشستن پدرش ملک سلمان نگذشته بود که تجاوز به یمن را شروع کرد و این تجاوز تا امروز ادامه دارد. وی در آن زمان، وزیر دفاع بود. این تجاوز، یکی از فجیع ترین و بدترین بحران های انسانی را در جهان به بار آورد و طبق گزارش سازمان ملل، باعث کشتار صدها هزار انسان و گرسنگی میلیون ها نفر شد.

او ولایت عهدی خود را با زندانی کردن ده ها تن از زنان فعال سعودی و ده ها تن از شاهزادگان و مقامات عالی رتبه این کشور به بهانه فساد یا خیانت آغاز کرد؛ همچنین ده ها تن از علمای دینی را هم بازداشت کرده و اقدام به تعقیب مخالفان خود در سراسر جهان کرده و همه پست های حساس حکومتی را در عربستان قبضه کرد.

از جمله شخصیت های مهمی که وی بازداشت کرد، محمد بن نایف، پسر عموی خود و ولی عهد سابق کشور و عمویش احمد بن عبد العزیز آل سعود بود. این حرکت، خشم آمریکا با برانگیخت زیرا بن نایف از مهره های بسیار نزدیک به سازمان جاسوسی آمریکا بود. حتی روزنامه های آمریکایی فاش کردند که وی به قدری شکنجه شده است که نمی تواند راه برود.

امروز و پس از گذشت یک سال و نیم به نظر می رسد که در سفر قریب الوقوع بایدن به عربستان، بن سلمان بلاخره مورد عفو وی قرار خواهد گرفت و در ازای بالا بردن تولید نفت و سازش با رژیم صهیونیستی و تشکیل ائتلاف عربی – اسرائیلی برای مقابله با ایران، از همه گناهانش تبرئه خواهد شد.

بن سلمان پیش از این نیز مورد بخشایش امانوئل مکرون، نخست وزیر فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قرار گرفته است اما اینها برای خروج او از انزوا و تبرئه کافی نبود. در واقع آنچه که در نهایت باید این انزوا را بشکند و او را تطهیر کند، سفر بایدن به عربستان است که به دنبال نفت ارزان برای جایگزین کردن نفت روسیه و نگرانی مرگبار بابت امنیت "اسرائیل" عازم ریاض می شود. در این بین بن سلمان تنها چیزی که برای خروج از انزوا و تطهیر نیاز دارد، یک عکس با بایدن است تا او را تبدیل به غلام حلقه به گوش رئیس جمهور حریص آمریکا و رژیم صهیونیستی کند.

آمریکا و "اسرائیل" تمام امکانات خود را برای مقابله با ایران و تأمین رژیم صهیونیستی آنهم با تأسیس "ناتوی عربی اسرائیلی" به کار گرفته اند؛ اما آیا این نقشه تجاوزکارانه اجرایی خواهد شد یا اینکه مثل "معامله قرن" بدنام به فراموشی سپرده خواهد شد؟

پربیننده ترین خبرها