اردن هم به جنگنده‌های «اف-16 بلاک» مجهز می‌شود

اردن هم به جنگنده‌های «اف-16 بلاک» مجهز می‌شود
شنبه 28 خرداد 1401 - 22:42

رسانه‌ها از توافق اردن با آمریکا برای خرید شماری جنگنده جدید «اف-16 بلاک» خبر دادند.

العالم _ اردن

اردن پس از امضای قرارداد با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» شماری جنگنده جدید «اف-۱۶ بلاک» دریافت می‌کند.

به نوشته وبگاه «فلایت گلوبال»، قرار است اردن هشت فروند جنگنده جدید اف-۱۶ بلاک دریافت کند.

«ایمی برنت» نایب رئیس لاکهید مارتین گفت: «خرید اف-۱۶ نشان‌دهنده بیش از ۷۰ سال همکاری ایالات متحده و اردن و دهه‌ها مشارکت با لاکهید مارتین است. سابقه همکاری ما با اردن امنیت منطقه‌ای را تقویت، از طریق فناوری‌های امنیتی قرن ۲۱ از ماموریت‌های حیاتی امروز و آینده پشتیبانی و به حفاظت از شهروندان کمک می‌کند.»

این جنگنده‌ها در خط تولید جدید این شرک در «گرین ویل» در کارولینای جنوبی تولید خواهند شد.

لاکهید مارتین ارزش این معامله را اعلام نکرده و نگفته است این جنگنده‌ها چه زمانی تحویل خواهند شد.

علاوه بر اردن، ۶ کشور در مجموع ۱۳۶ فروند اف-۱۶ بلاک سفارش داده‌اند. بحرین، بلغارستان، مراکش، اسلواکی و تایوان از جمله این کشورها هستند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و رژیم صهیونیستی سلاح‌‏های مورد نیاز ارتش اردن را تامین می‏‌کنند. ارتش اردن در جریان تحرکات مردمی در بحرین، با اعزام ۵۰۰ نیروی کارآزموده، در سرکوب انقلابیون این کشور مشارکت کرد. همچنین ارتش اردن در جریان حمله ناتو به لیبی نیز مشارکت فعالی داشت و با وجود تمام اعتراضات مردمی در این کشور، همچنان اصرار به حضور در چنین فعالیت‏هایی دارد.

منابع خبری چندی قبل نیز از برگزاری یک رزمایش هوایی در اراضی اشغالی با مشارکت چند کشور از جمله امارات متحده عربی و مشارکت غافلگیرکننده جنگنده‌های اردنی خبر دادند.

منابع عبری‌ زبان گزارش کردند که تمرین مشترک هوایی آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، هند، یونان و رژیم صهیونیستی با حضور رسمی امارات به عنوان ناظر و مشارکت غیر رسمی اردن برگزار شده است.

عکاس نیروی هوایی آلمان در حساب کاربری خود در شبکه اینستاگرام با انتشار تصاویری خبر داد که نیروی هوایی اردن برای شرکت در تمرین هوایی موسوم به «پرچم آبی»، جنگنده‌های اف-۱۶ به پایگاه «عوفداه» اعزام کرده است.

پربیننده ترین خبرها