رویترز: اعضای اتحادیه اروپا به دنبال تشدید تحریم های روسیه و افزایش کمک های نظامی به اوکراین هستند

رویترز: اعضای اتحادیه اروپا به دنبال تشدید تحریم های روسیه و افزایش کمک های نظامی به اوکراین هستند
دوشنبه 30 خرداد 1401 - 18:49

نشست سران اتحادیه اروپا اواخر هفته جاری برگزار می‌شود و یکی از موضوعات مورد بحث در آن، تشدید تحریم‌های روسیه است.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بر اساس اظهارات برخی دیپلمات‌ها و پیش‌نویس یک سند، چندین کشور اتحادیه اروپا به دنبال تصویب یک بسته جدید تحریمی علیه روسیه و بلاروس به دلیل انجام عملیات نظامی در اوکراین و همچنین افزایش حمایت نظامی از کی‌یف هستند.
دیپلمات ها گفتند که حدود یک سوم از 27 دولت اتحادیه اروپا، عمدتاً کشورهای شمال اروپا و شرق، خواهان آغاز کار کمیسیون اتحادیه اروپا بر روی دور هفتم تحریم ها هستند.
آخرین نسخه پیش‌نویس نتیجه‌گیری نشست سران اتحادیه اروپا که قرار است اواخر این هفته برگزار شود، اشاره‌ای به تحریم‌های جدید ندارد، اما دیپلمات‌ها گفتند که متن، مورخ 15 ژوئن که توسط رویترز مشاهده شده است، احتمالاً پس از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه اصلاح می‌شود.
دیپلمات‌ها گفتند که آلمان و چند کشور دیگر ترجیح می‌دهند اکنون بر اعمال تحریم‌های موجود و بستن حفره‌های قانونی تمرکز کنند تا اینکه فرآیند پیچیده توافق برای اقدامات جدید را آغاز کنند.
پس از هفته ها کشمکش، اتحادیه اروپا ماه گذشته با ششمین دور اقدامات محدودکننده خود علیه روسیه و بلاروس از زمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین موافقت کرد که شامل ممنوعیت واردات نفت و تحریم کشتیرانی و بانک های این کشور بود.
مقامات گفتند با توجه به وابستگی زیاد اتحادیه اروپا به گاز، محدود کردن یا کاهش واردات گاز از روسیه در حال حاضر بسیار حساس تلقی می شود.
سفرا همچنین در مورد حمایت نظامی جدید از اوکراین بحث کرده اند اگرچه در این مورد اختلاف نظر دارند.
بر اساس پیش‌نویس نتیجه‌گیری برای نشست 23 و 24 ژوئن، اتحادیه اروپا "به شدت متعهد به ارائه حمایت نظامی بیشتر در بحث کمک به اوکراین به منظور اعمال حق ذاتی خود برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه" باقی می‌ماند.
سوئد و لهستان گروهی از کشورهای شمال اروپا و شرق را رهبری می کنند که خواستار پرداخت فوری بودجه اضافی به اوکراین هستند.
اتحادیه اروپا تا کنون 2 میلیارد یورو (2.1 میلیارد دلار) به عنوان حمایت نظامی از یک به اصطلاح تسهیلات صلح اروپایی در اختیار کیف قرار داده است.
سقف بودجه این تسهیلات تا سال 2027 5.6 میلیارد یورو است، اما به گفته مقامات، با بودجه تصویب شده به کی‌یف و برنامه ریزی برای برنامه‌های گسترده‌تر، نیمی از منابع آن مصرف خواهد شد.
آلمان و سایر کشورها تمایلی به استفاده بیشتر از این تسهیلات ندارند و دلیل خود را نگرانی‌های مرتبط با بودجه و خطرات مرتبط با دسترس نبودن پول کافی برای سایر بحران‌ها عنوان می کنند.
در پیش‌نویس نتیجه‌گیری، یک پاراگراف در مورد حمایت نظامی بیشتر از اوکراین از طریق این تسهیلات در پرانتز قرار داده شده است؛ به این معنا که در این بخش احتمالاً تجدید نظر خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها