العالم گزارش می دهد؛

شکست تاریخی مکرون در صحنه سیاسی فرانسه

دوشنبه 30 خرداد 1401 - 19:59

برخی ناظران نتایج انتخابات فرانسه را شکستی تاریخی می خوانند زیرا نخستین بار است که رئیس جمهوری که به تازگی با رای مستقیم مردم به پیروزی رسیده، نتوانسته است اغلبیت پارلمانی را به دست آورد.

العالم _ فرانسه

خبرنگار شبکه العالم در فرانسه تاکید کرد که هنوز زود است بگوییم که حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور اغلبیت پارلمانی را برای دور دوم از دست داده است زیرا نتایج اعلام شده نهایی نیست و ممکن است تغییر کند.

به گفته خبرنگار العالم، مکرون همچنان این امکان را دارد تا به سرعت ائتلاف تشکیل دهد زیرا او به خوبی می داند چگونه با مجموعه های فکری و ایدئولوژیک مختلف کار کند.

با این حال ناظران معتقدند آنچه در فرانسه رخ داده، تحولی تاریخی و بی سابقه است به گونه ای که برخی آن را شکستی تاریخی در این کشور می خوانند زیرا نخستین بار است که رئیس جمهوری که چند هفته پیش با رای مستقیم مردم به پیروزی رسید، نتوانسته است اغلبیت پارلمانی را به دست آورد. این در حالی است که صعود مارین لوپن و حزب راست افراطی به رهبری وی، عده ای را در فرانسه به شدت نگران کرده است.

هم اکنون هم پیمانان مکرون تلاش می کنند اغلبیت پارلمان را به نفع وی با خود همراه کنند تا دور دوم ریاست جمهوری او را نجات دهند.

امانوئل مکرون 44 ساله در حال حاضر به سبب مشکلات داخلی، با خطرات بسیاری مواجه است، آن هم درست در زمانی که وی تلاش می کند به عنوان رئیس کشوری که ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به بحران اوکراین پایان دهد.

گزینه های موجود در برابر مکرون، نخست تشکیل ائتلافی جدید و دوم پیش برد قوانینی است که مستند به توافقات ویژه است. وی حتی می تواند خواستار انتخابات جدید شود. این در حالی است که مکرون هنوز به نتایج اولیه واکنشی نشان نداده است.

حزب «تجمع ملی» به رهبری مارین لوپنِ راستگرا نتایج بالایی به دست آورده است به گونه ای که 89 نماینده به پارلمان جدید می فرستد و این تعداد نماینده آن را به بزرگ ترین قدرت راست در پارلمان تبدیل می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها