طالبان چندین زندانی انگلیسی را آزاد کردند

طالبان چندین زندانی انگلیسی را آزاد کردند
دوشنبه 30 خرداد 1401 - 22:52

هویت شهروندان انگلیسی آزاد شده توسط طالبان و دولت انگلستان مشخص نشده است.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات طالبان و انگلستان روز دوشنبه گفتند که طالبان چندین شهروند انگلیسی را که در افغانستان بازداشت شده بودند، پس از توافق بین دو کشور آزاد کردند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در بیانیه ای گفت که بازداشت شدگان روز یکشنبه پس از سلسله دیدارهای مقامات افغان و انگلیسی آزاد شدند.
وی گفت: «تعدادی از اتباع انگلیسی که حدود شش ماه پیش به دلیل نقض قوانین و سنت های مردم افغانستان بازداشت شده بودند، آزاد شدند.»
مجاهد نگفت که شهروندان انگلیسی چه قوانینی را زیر پا گذاشته اند یا توضیح بیشتری درباره دلیل بازداشت آنها نداد. در این بیانیه آمده است همه آنها متعهد شدند به قوانین افغانستان، سنت ها و فرهنگ مردم افغانستان احترام بگذارند و دیگر آنها را نقض نکنند.
هویت شهروندان انگلیسی آزاد شده توسط هیچ یک از دو دولت مشخص نشده است و هنوز مشخص نیست که فیلمبردار سابق بی‌بی‌سی پیتر جوونال نیز در میان آنها حضور دارد یا خیر.
در بیانیه ای از سوی دولت انگلستان در ماه فوریه گفته شده بود که تعدادی از اتباع انگلیسی در بازداشت طالبان هستند. اگرچه دولت از افشای هویت آنها خودداری کرد، حسینا سید، همسر جوونال، به آسوشیتدپرس گفت که فیلمبردار مستقلِ پیشین و تاجر کنونی در 13 دسامبر بازداشت شد.
در بیانیه ای که روز دوشنبه از سوی دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه انگلستان منتشر شد آمده است: «ما از آزادی پنج شهروند انگلیسی که در افغانستان بازداشت شده بودند توسط دولت فعلی افغانستان استقبال و قدردانی می کنیم.»
از سرنوشت یک شهروند آمریکایی که توسط طالبان نیز بازداشت شده است، گزارشی منتشر نشده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، اوایل سال جاری به سی‌ان‌ان گفت که واشینگتن «فعالانه تلاش می‌کند» تا این آمریکایی را از زندان طالبان آزاد کند. او در آن زمان با استناد به «حساسیت» از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.
در بیانیه انگلستان آمده است اتباع انگلیسی در فعالیت‌های دولت انگلستان در افغانستان نقشی ندارند و برخلاف توصیه سفر دولت انگلستان به این کشور سفر کرده اند؛ رخدادی که یک اشتباه تعبیر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها