بهادری جهرمی: سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است

بهادری جهرمی: سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است
دوشنبه 30 خرداد 1401 - 22:52

سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان این که سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است، گفت: امیدواریم این سیاست منجر به افزایش سطح تعاملات میان مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی شود.

العالم - ایران

علی بهادری جهرمی به مناسب روز جهانی پناهجویان با جمعی از نخبگان، متخصصان و کارآفرینان خارجی مقیم ایران دیدار کرد و دیدگاه ها و دغدغه های آنان را شنید.

بهادری جهرمی در این دیدار حضور نخبگان علمی و فرهنگی از کشورهای مختلف در ایران را یک فرصت مهم عنوان کرد و گفت: هر نخبه خارجی در کشور می تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی و علمی در ارائه تصویر صحیح و درست از ایران نقش آفرینی کند و طرح ایران هراسی دشمن که به دنبال ترسیم تصویر غلط از ایران است شکست دهد.

وی زمینه های همکاری نخبگان ایرانی و خارجی را متعدد دانست و گفت: مردم ایران به واسطه اشتراک تاریخی، تمدنی، زبانی، فرهنگی و اعتقادی با کشورهای همسایه پیوندهای عمیق و طولانی دارند و این اشتراکات باعث نزدیکی میان ملت های منطقه می شود و سیاست خارجی دولت نیز بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است که امیدواریم منجر به افزایش سطح تعاملات میان مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی شود.

بهادری جهرمی به رفتار خلاف حقوق بشری کشورهای غربی با پدیده مهاجرت اشاره کرد و افزود: کشورهای غربی در حالی مدعی حقوق بشر هستند که تصمیمات و برخوردهای زشت و شرم آور آنها نظیر انتقال مهاجران از انگلیس به رواندا را مشاهده کردیم و این نشان دهنده وجود خوی استکباری و غیرانسانی کشورهای غربی است که باید در تاریخ ثبت گردد.

وی مشکلات موجود بر سر راه نخبگان خارجی در ایران را حل شدنی دانست و گفت: برخی از مسائل مربوط به مهاجران و اتباع به فرآیندهای اداری و ضوابط قانونی بر می‌گردد و برخی دیگر نیز به تعاملات متقابل با کشورهای دیگر مرتبط است که در هر دو زمینه پیگیری های مجدانه ای در حال انجام است.

سخنگوی دولت با اشاره به اصلاحات قانونی و اجرایی در زمینه ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در کشور گفت: برخی مشکلات مثل مساله تابعیت فرزندان مادران ایرانی با تصویب قانون در سال های اخیر تا حدی حل شده و برخی دیگر همچون پروانه اشتغال، امور بانکی و ... نیز از سوی دستگاه های مسئول در حال پیگیری است و می توان در ظرف یک مدت کوتاه برای آنها تدبیر کرد.

بهادری جهرمی با ابراز امیدواری از تشکیل سازمان ملی مهاجرت در دولت سیزدهم افزود: اقدام مهم وزارت کشور در سرشماری اتباع افغانستانی که در روزهای اخیر صورت گرفته می تواند به ساماندهی بهتر آنها بینجامد.

سخنگوی دولت نقش آفرینی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای طرح اقامت ویژه و راه اندازی سامانه آی کانکت را مهم برشمرد و گفت: روند بررسی درخواست های اقامت ویژه که مربوط به نخبگان خارجی متخصص و کارآفرین مقیم ایران است باید با سرعت بیشتری دنبال شود و به سرانجام برسد.

در ابتدای این دیدار که مسئولانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز حضور داشتند، ۱۵ نخبه از کشورهای سوریه، افغانستان، ترکیه، اسپانیا و فرانسه به طرح مسائل و دیدگاه های خود پرداختند و رضادوست مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور نیز ضمن تشریح اقدامات و برنامه های وزارت کشور در این زمینه، به سئوالات آنان پاسخ داد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها