بیانیه مشترک مصر و عربستان پس از پایان سفر بن‌سلمان به قاهره

بیانیه مشترک مصر و عربستان پس از پایان سفر بن‌سلمان به قاهره
سه شنبه 31 خرداد 1401 - 22:54

مصر و عربستان در پایان سفر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی به مصر بیانیه مشترکی صادر و بر اهمیت حل بحران سوریه و دستیابی به حل و فصل عادلانه مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

العالم - مصر

در بیانیه مشترک مصر و عربستان که پس از پایان سفر یک روزه ولی‌عهد سعودی به قاهره صادر شده است، آمده که در دیدار بن سلمان و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر «روابط تاریخی بین دو کشور و سطح همکاری و هماهنگی در همه سطوح و راه‌های توسعه و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف به گونه‌ای که منافع دو کشور را محقق کند و همچنین مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

در ادامه بیانیه مشترک آمده که «دو طرف در رابطه با مسایل سیاسی، بر عزم خود برای تقویت همکاری‌ها در تمامی موضوعات سیاسی و تلاش برای تدوین مواضع مشترکی که امنیت و ثبات آنها را حفظ می‌کند و اهمیت تداوم هماهنگی و رایزنی در خصوص تحولات مربوط به تمامی محافل دوجانبه و چندجانبه تأکید کردند».

بر اساس این بیانیه، السیسی و بن سلمان در دیدار با یکدیگر مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک از جمله موضوع فلسطین را مورد بررسی قرار داده و خواستار افزایش تلاش ها برای دستیابی به حل و فصل همه جانبه و عادلانه مناقشه فلسطین و اسرائیل شده‌اند.

در مورد یمن، دو طرف مدعی حمایت کامل خود از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع برای حل بحران یمن شده و بر حمایت خود از شورای رهبری ریاستی یمن در راستای انجام وظایف مربوط به اجرای سیاست‌ها و ابتکارات مؤثری که به امنیت و ثبات یمن کمک می‌کند، تأکید کردند.

در مورد مسئله عراق، دو طرف ابراز امیداواری کردند که احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف عراقی بتوانند به راه‌حلی برای تشکیل یک دولت فراگیر دست یابند که امنیت، ثبات و مقابله با سازمان های تروریستی را فراهم و روابط عراق را با دیگر کشورهای عربی در چشم‌اندازی گسترده‌تر تقویت کند.

در خصوص موضوع لبنان هم طرف‌های سعودی و مصر بر تداوم تلاش‌ها در راستای حفظ هویت عربی، امنیت و ثبات لبنان و حمایت از نقش نهادهای دولتی لبنان و انجام اصلاحات لازم برای غلبه بر بحران لبنان و مقابله با تروریسم تأکید کردند.

در موضوع سوریه نیز دو طرف بر اهمیت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کردند؛ به گونه‌ای که خواسته‌های مردم سوریه محقق و وحدت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان عصر دوشنبه در آغاز تور منطقه‌ای خود که شامل اردن و ترکیه نیز می‌شود، وارد مصر شد.

طبق اعلام منابع مصری، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در فرودگاه قاهره از بن سلمان استقبال کرد.

رسانه‌های سعودی و مصری می‌گویند که در جریان این سفر، بیش از ۱۴ توافق سرمایه‌گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار به امضای دو طرف رسیده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها