آخرین خبرها از زلزله افغانستان؛

افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان به 1500 و زخمی ها به 2000 نفر + ویدیو و عکس

افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان به 1500 و زخمی ها به 2000 نفر + ویدیو و عکس
چهارشنبه 1 تير 1401 - 09:34

بنابر اعلام رسانه ها شمار کشته های زلزله افغانستان به 1500 نفر و زخمی های این حادثه به 2000 نفر افزایش یافت.

العالم ـ آسیا

افزایش شمار کشته های زلزله افغانستان در حالی امروز (پنجشنبه) به 1500 نفر و زخمی های این حادثه تلخ به 2000 رسیده که «شرف‌الدین مسلم» معاون وزارت دولت طالبان در امور رسیدگی به حوادث طبیعی دیروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد که تلفات زلزله در شرق افغانستان به بیش از 1000 کشته و 1500 زخمی افزایش یافته است.

بامداد روز چهارشنبه (1 تیرماه) زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی 6.1 ریشتری در 27 مایلی (حدود 43کیلومتری) «خوست» افغانستان به وقوع پیوست.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه در عمق 31.6مایلی (حدود 50کیلومتری) زمین رخ داد.

ملاهبت الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز به دنبال زلزله در افغانستان که باعث جان باختن شمار زیادی از مردم این کشور گردید از تمام نهادهای کمک رسان بین‌المللی خواسته تا به زلزله زدگان کمک کنند.

مقامات طالبان اعلام کردند که کمک رسانی به مناطق آسیب دیده ادامه داشته و به احتمال زیاد آمار تلفات افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که سخنگوی دولت ایران با تسلیت وقوع زلزله در افغانستان، بیان کرد جمهوری اسلامی ایران مانند سایر موضوعات انسانی کنار مردم افغانستان خواهد بود و کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

در همین راستا، سفارت ایران در کابل اعلام کرد که به دنبال زلزله در مناطق جنوبی افغانستان دو هواپیما کمک‌های اولیه از سوی این کشور به این مناطق ارسال شده است.

پیش از این هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی کامل جهت امدادرسانی، ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی از عملیات امدادرسانی به شهروندان افغانستانی خبر داده بود.

این زلزله در مناطق جنوب شرق افغانستان و در همسایسگی کشور پاکستان رخ داده است.

زلزله

شمار کشته ها و زخمی های این حادثه همچنان در حال افزایش است. هنوز میزان دقیق خسارات جانی و مالی زمین لرزه شدید در بامداد امروز افغانستان منتشر نشده است.

در همین حال منایع محلی در ولایت پکتیکا در جنوب شرقی افغانستان از وقوع زلزله به قدرت 6 ریشتر و کشته و زخمی شدن شماری زیادی از افراد در این ولایت خبر دادند.

منابع محلی در ولایت پکتیکا گزارش دادند که بر اثر زلزله‌ شدید در شهرستان گیان این ولایت، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند.

این حادثه بامداد امروز (چهارشنبه، ۱ تیر) رخ داد که بر اثر آن شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان به لرزه در آمد. منابع محلی در شهرستان گیان پکتیکا می‌گویند که در این حادثه یک روستا به‌ صورت کامل ویران شده است.

قدرت این زلزله ۶.۱ درجه‌ ریشتر اندازگیری شده است که کابل، خوست، پکتیا، پکتیکا، لغمان، غزنی و لوگو را لرزانده است.

گزارش های اولیه درخصوص تلفات این زلزله، شمار کشته ها را بیش از 50 نفر و زخمی ها را 60 نفر اعلام کرده و خاطرنشان شده بود که به مناطق مسکونی نیز خسارت زیادی وارد شده است.

(خبر تکمیل می شود)

پربیننده ترین خبرها