جنگ لفظی دیپلمات های روسی و آمریکایی بر سر مذاکرات صلح قره باغ/ زاخارووا : آمریکا و فرانسه به مذاکرات قره باغ آسیب جدی زدند

جنگ لفظی دیپلمات های روسی و آمریکایی بر سر مذاکرات صلح قره باغ/ زاخارووا : آمریکا و فرانسه به مذاکرات قره باغ آسیب جدی زدند
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 08:08

طی روزهای اخیر، مشارکت در روند مذاکرت صلح قره باغ، به موضوع جنگ لفظی دیپلمات های روسی و آمریکایی بدل شده است و ماریا زاخاروا گفت که آمریکا و فرانسه برای منزوی ساختن روسیه در صحنه بین المللی، کار گروه مینسک را متوقف کرده و به آن "خسارات جبران ناپذیر وارد کردند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش پایگاه خبری ارمنی ماسیس پست، روسیه روز چهارشنبه تضمین های یک مقام ارشد آمریکایی را مبنی بر اینکه واشنگتن می خواهد به همکاری با مسکو برای تسهیل حل مناقشه قره باغ ادامه دهد، رد کرد.

کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا روز یک شنبه ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه آمریکا و فرانسه این همکاری را پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف کردند، تکذیب کرده بود.

او گفت که گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به رهبری سه قدرت میانجی "در چارچوب بسیار مهم" خود برای میانجیگری در توافق صلح ارمنستان و آذربایجان همچنان فعال است.

دونفرید به سرویس ارمنی رادیو آر اف گفت: «فرانسه، آمریکا و روسیه در همین قالب به کار خود ادامه خواهند داد.»

در مقابل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بیان کرد: «من می‌خواهم به خودم اجازه بدهم در صداقت اظهارات کارن دونفرید شک کنم. اگر واشنگتن و پاریس واقعاً قالب میانجی‌گری منحصربه‌فرد گروه مینسک را مهم می‌دانستند، به خود اجازه نمی‌دادند از دستوری که توسط همه کشورهای شرکت‌کننده تأیید شده است غفلت کنند.»

او به خبرنگاران در مسکو گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اقدامات غیرمسئولانه ای تکرار نشود. تظاهر به اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده بی فایده است. واقعیت های جدید باید در نظر گرفته شود.»

زاخارووا در جریان کنفرانس خود گفت: روسیه به حمایت از تلاش‌های آذربایجان و ارمنستان برای رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل‌ونقل در قفقاز جنوبی ادامه خواهد داد.

وی گفت: ما از تشدید فعالیت های کارگروه سه جانبه به ریاست مشترک معاونان نخست وزیر سه کشور (روسیه، آذربایجان و ارمنستان) برای تسهیل ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در این منطقه استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد که روز ۱۳ خرداد، نشست منظم این گروه برگزار شد که طی آن "طرفین مواضع خود را در مورد تعدادی از موضوعات نزدیکتر کردند" و طی روزهای ۲۶ تا ۲۷ خرداد، گفتگوها در حاشیه نشست بین المللی مجمع اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF)ادامه یافت.

زاخارووا تاکید کرد: "طرف روسی به یاری رسانی تنگاتنگ و نزدیک به این روند ادامه خواهد داد. "

پربیننده ترین خبرها