تشدید اختلاف بین صهیونیست‌ها

تشدید اختلاف بین صهیونیست‌ها
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 12:36

ناظران معتقدند نبرد انتخابات جدید در سرزمین های اشغالی هرچند قدرت راستگرایان را افزایش خواهد داد در عین حال سستی جامعه اسرائیلی را نیز نمایان خواهد ساخت.

العالم _ سرزمین های اشغالی

سرزمین های اشغالی بار دیگر در برابر انتخاباتی جدید و نبردی واقعی بین احزاب اسرائیلی است، احزابی که هر کدام از آنها تلاش می کند موضع خود را تقویت کند تا در آینده از جایگاه بهتری برخوردار باشد.

در چنین شرایطی معادلات قدرت در سرزمین های اشغالی روز به روز پیچیده تر می شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم اشغالگر همچنان در رأس حزب لیکود قرار دارد. در همین حال دولت ائتلافی نفتالی بنت که از جریان های متناقض تشکیل شده بود، سرنگون شده است.

در چنین شرایطی نیروها و جریان های اسرائیلی یک سال پس از تشکیل دولتی ناکام که نتوانست حتی یک قانون به اجرا بگذارد، به این نتیجه رسیده اند که گزینه نتانیاهوی فاسد بهتر از گزینه کسانی است که برای پیروزی دست به دامان عرب ها شدند.

بر همین اساس طرفداران جریان راست دیگر اجازه نخواهند داد که کسانی به قدرت باز گردند که حاضر به ائتلاف با عرب ها هستند و در این میان نتانیاهو تنها کسی است که همواره چه در گذشته و چه در حال حاضر، مخالف کمک گرفتن از عرب ها بوده است حتی اگر همه شروط او را بپذیرند.

این در حالی است که نظرسنجی ها نشان داده است که نتانیاهو 36 کرسی را از آن خود می کند که به این معنی است که همه رقیبان تلاش خواهند کرد قدرت خود را نه برای تشکیل دولت بلکه برای تقویت موضع خود در مذاکرات بالا ببرند، مذاکراتی که با نتانیاهو برگزار خواهند کرد.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم اشغالگر در رأس این رقیبان است که بیش از 9 کرسی به دست نخواهد آورد.

اما یائیر لاپید که دولت را در دوره انتقالی هدایت خواهد کرد، می تواند کرسی های خود را در کنیست افزایش دهد تا شاید در برابر نتانیاهو در موضع برابر بنشیند.

این در حالی است که قانون اساسی اسرائیل اختیارات چندانی به نخست وزیر در دوران انتقالی نمی دهد و بر همین اساس لاپید نمی تواند خود را در این چند ماه در لباس نخست وزیری موفق و قوی نشان دهد.

ما در روزهای آینده شاهد این خواهیم بود که نتانیاهو برای بالا بردن سهم خود در کنیست، کارهای زیادی انجام خواهد داد و هیچ بعید نیست که در پی خرید کسانی باشد که حاضر به طرفداری از وی شوند.

ناظران معتقدند شعار آینده نتانیاهو این خواهد بود: «دولت پایدار اسرائیل به رهبری جریان راست می تواند اسرائیل را از سر در گمی نجات دهد و مهم تر اینکه می تواند تصمیماتی بگیرد که مربوط به سرنوشت کرانه باختری و قدس است».

بر همین اساس شعار نتانیاهو، الحاق کرانه باختری و قدس به سرزمین های اشغالی خواهد بود. این در حالی است که چنین شعاری با مخالفت گروه های مقاومت به ویژه مقاومت در غزه به رهبری محمد الضیف روبرو خواهد شد و محمد الضیف همان کسی است که نتانیاهو را ماه می سال 2021 وادار به تسلیم کرد.

اما نسبت به عرب ها، تجربه منصور عباس ثابت کرده است که حتی اگر آنان حلقه اصلی تشکیل دولت باشند، هرگز نمی توانند در سیاست های دولت اشغالگر تاثیر بگذارند بلکه برعکس تنها کاری که باید انجام دهند، این است که در برابر تصمیمات صهیونیست ها سر تعظیم فرود آورند و تسلیم شوند.

بر همین اساس درصد مشارکت عرب ها در انتخابات ضعیف خواهد بود هرچند برخلاف باور برخی، این موضوع تاثیری بر منصور عباس نخواهد گذاشت ولی بر فهرست مشترک تاثیر خواهد گذاشت به این معنی که منصور عباس جایگاه خود را ترک نخواهد کرد.

حقیقت این است که کاهش مشارکت عرب ها در انتخابات، بین احزاب فهرست مشترک خواهد بود در حالی که پایگاه منصور عباس به قوت خود باقی خواهد ماند و رای خواهد آورد.

ناظران تاکید می کنند انتخابات آینده در سرزمین های اشغالی آن گونه که برخی گمان می کنند، پیچیده نخواهد بود بلکه برعکس انتخاباتی عادی خواهد بود و جریان راست را در بدترین شکل ممکن نمایان خواهد ساخت هرچند در عین حال سستی و زوال جامعه اسرائیلی را نیز آشکار خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها