دخالت‌های عربستان در انتخاب نخست وزیر در لبنان

دخالت‌های عربستان در انتخاب نخست وزیر در لبنان
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 13:18

دخالت‌های سفیر عربستان در رایزنی‌های انتخاب نخست وزیر لبنان باعث شده است مردم لبنان این مداخله‌ها را نقض حاکمیت لبنان بدانند.

العالم - لبنان

در حالی که نخست وزیر دولت موقت لبنان از شانس بیشتری برای معرفی به عنوان نخست وزیر دولت آینده برخوردار است، مداخله سفیر عربستان در رایزنی‌ها موجب شد مردم لبنان این مداخله را نقض حاکمیت لبنان بدانند.

میشل عون رئیس جمهور لبنان امروز پنجشنبه رایزنی‌های الزامی پارلمانی برای تشکیل دولت جدید را آغاز کرد. این در حالی است که اسامی متعددی برای سمت نخست وزیری مطرح شده است. در حالی که شانس نجیب میقاتی نخست وزیر دولت موقت در حال تقویت است، ولید البخاری سفیر عربستان در این عرصه مداخله و شماری از نمایندگان طرفدار عربستان را فراخواند تا موضع ریاض درباره رایزنی‌ها را به اطلاع آن‌ها برساند. لبنانی‌ها این اقدام را مغایر عرف دیپلماتیک دانستند.

مریم نصار گزارشگر العالم گزارش داد: با آغاز رایزنی‌های پارلمانی درباره معرفی نخست وزیر، شاید لبنان عرصه نبرد شدید باشد. به خصوص که در روز‌های اخیر برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی نام جدیدی را معرفی کردند و به این شکل، نام وی در رقابت با نجیب میقاتی قرار گرفت؛ آن هم در حالی که پیش از آن، تعیین وی تقریبا قطعی شده بود.

برخی منابع آگاه گفتند بحران معرفی نخست وزیر به ایجاد چند محور منجر شد. محور نخست که از معرفی نجیب میقاتی حمایت می‌کند، شامل حزب الله، جنبش امل و برخی از نمایندگان می‌شود. محور جریان ملی آزاد هنوز تصمیمی نگرفته است. محور دیگر شامل محور سوسیالیستی، الکتائب و برخی نمایندگان التغییر می‌شود که از معرفی نواف سلام نماینده سابق لبنان در سازمان ملل حمایت می‌کنند. هرچند فراکسیون التغییر به سبب برخی اختلافات، هنوز با معرفی وی موافقت نکرده است.

اما برخی منابع رسانه‌ای به نقل از منبع سیاسی نزدیک به رایزنی‌ها برای معرفی نخست وزیر اعلام کردند میقاتی مهم‌ترین نامزد برای نخست وزیری است. هر چند القوات اللبنانیه و جریان ملی آزاد مواضع متفاوتی دارند.

این منبع در ادامه گفت شمار زیادی از نمایندگان وارد این عرصه شدند و از نجیب میقاتی حمایت می‌کنند و بیش از شصت رای برای وی تامین خواهد شد.

به گفته این منبع، دیگر فراکسیون‌ها و نمایندگانی که هنوز گزینه خود را اعلام نکرده اند، خواسته یا ناخواسته وارد نبردی شدند که رقابت ولید البخاری با رایزنی‌های رسمی و غیر رسمی با شماری از نمایندگان و اعمال فشار وی بر برخی گروه‌های سیاسی، بر شدت این نبرد افزود و به برخی موضع گیری‌ها منجر شد که میزان مداخله عربستان را نشان داد. از جمله این موضع گیری ها، اقدام فراکسیون "اللقاء الدیموقراطی" وابسته به ولید جنبلاط بود که نواف سلام نماینده سابق لبنان در سازمان ملل و تحت حمایت آمریکا و عربستان را معرفی کردند.

لبنانی‌ها در خصوص توصیف مداخله سفیر عربستان موضع گیری متحدی داشتند؛ بر این مبنا که اقدام وی را مغایر عرف دیپلماتیک و قوانین و نقض حاکمیت لبنان دانستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها