اروپا درگیر موج جدید کرونا در فصل گرما

اروپا درگیر موج جدید کرونا در فصل گرما
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 14:11

کشورهای اروپایی با شروع تابستان و تعطیلات پیش رو شاهد افزایش قابل توجه ابتلا به سویه اومیکرون کرونا هستند که این مساله باعث افزایش نگرانی در سطح جهان شده است.

العالم ـ اروپا

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اروپا هشدار داده که افزایش BA.۴ و BA.۵ از زیرگونه‌های اومیکرون نشان می‌دهد این زیرگونه‌ها در سراسر اتحادیه اروپا مسلط شدند و احتمالا منجر به بالا رفتن موارد ابتلا می‌شود.

طبق گزارش پروژه «جهان ما در آینه داده‌ها» (OWID)، که بیماری‌های همه گیر را ردیابی می کند، موارد ابتلا در چندین کشور از جمله پرتغال، آلمان، فرانسه، یونان، اتریش، ایتالیا، سوئیس و اسپانیا در حال افزایش است.

مطالعات جدید نشان دادند که Ba.۴ و Ba.۵ از زیرگونه‌های اومیکرون در مقایسه با انواع قبلی از خاصیت رشد برخوردار هستند و به نظر می رسد از سیستم ایمنی بدن به خوبی می‌گریزند. به عبارت دیگر، ابتلای قبلی و واکسن در برابر زیرگونه‌ها مقاومت ایجاد نمی‌کند، از همین رو آنها در حال تبدیل شدن به سویه‌های غالب هستند. به نظر نمی رسد که Ba.۴ و Ba.۵ منجر به بیماری شدیدتر شوند، اما مانند امواج قبلی افزایش موارد ابتلا می تواند منجر به افزایش بستری و مرگ و میر شود.

تأثیر بالقوه Ba.۵ در پرتغال به صورت مشهود دیده می‌شود، جایی که افزایش چشمگیر عفونت های Covid-۱۹ را به همراه داشته است. روز سه شنبه، پرتغال به طور متوسط روزانه یک هزار و ۳۳۲ مورد جدید در هر میلیون نفر را طی هفت روز گذشته ثبت کرده که از این حیث پنجمین کشور در جهان محسوب می‌شود. طبق گفته «پروژه جهان ما در آینه داده‌ها»، این میزان در مقایسه با ۷۶۰ مورد در آلمان و ۷۴۷ مورد در فرانسه اعلام شده است.

طبق اعلام موسسه ملی سلامت پرتغال، شمار افراد بستری در بیمارستان در جریان شیوع گونه اصلی اومیکرون در پرتغال در ماه ژانویه، یک هزار و ۸۹۶ بود. BA.۵ در ماه مه در این کشور به گونه غالب تبدیل شد و تا ۵ ژوئن ۸۴ درصد از سهم ابتلاها به کووید در این کشور را به خود اختصاص داد.

در فرانسه ، تعداد موارد جدید در هر میلیون نفر از ابتدای ماه جاری تقریبا سه برابر شده و بستری‌ها برای اولین بار از ابتدای آوریل در حال افزایش هستند.

در انگلستان هم که موارد ابتلا و بستری به شدت در حال افزایش است، دفتر آمار ملی (ONS) اعلام کرده که شروع موج جدید ناشی از ابتلا به زیرگونه‌های Ba.۴ و Ba.۵ است. آخرین داده های این دفتر که در تاریخ ۱۷ ژوئن منتشر شد، نشان می‌دهد که عفونت های کووید در هفته ۴۳ درصد افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد که آمریکا نیز از چنین روندی عاری نباشد. آخرین داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) نشان می دهد که BA.۴ و Ba.۵ هفته گذشته بیش از یک در سه عفونت کووید در آمریکا ایجاد کرده است. همچنین انتظار می رود که زیرگونه‌های اومیکرون طی چند هفته آینده بر مبتلایان در ایالات متحده مسلط شوند.

پربیننده ترین خبرها