لبنان؛ شانس کم «نواف سلام» برای رسیدن به نخست وزیری

لبنان؛ شانس کم «نواف سلام» برای رسیدن به نخست وزیری
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 18:03

مطرح شدن نام نواف سلام در حال حاضر، در واقع پاسخ به عطش انتقامی است که تلاش می کند به هر قیمتی که شده، به پیروزی برسد تا سفیر سعودی اعتبار خود را نزد مقامات کشورش باز یابد

العالم - لبنان

«نواف سلام» نماینده پیشین لبنان در سازمان ملل که نام او به عنوان نامزد تشکیل کابینه در لبنان مطرح شده، پس از برخی محافظه کاری ها، آنقدر فرصت داشته است تا موضع خود را در برابر مقاومت آشکار کند و روابط خود را با آن به روال عادی بازگرداند، با این حال او چنین کاری نکرد.

بر همین اساس نامزدی او به عنوان نخست وزیر جدید، به نماد قطعی مقابله با مقاومت و حزب الله تبدیل شد.

بر سر زبان افتادن نام نواف سلام به عنوان مامور تشکیل دولت جدید در واقع انتقام از نتایج نشست پارلمان است که در آن رئیس، معاون رئیس و هیئت رئیسه انتخاب شدند که مشخص شد هم ولید البخاری سفیر سعودی و هم «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» که درباره پیروزی در انتخابات و انتقال اکثریت به نمایندگان مورد حمایت آنان سخن گفته بودند، شتاب کرده و دور از واقعیت سخن گفته اند.

بر همین اساس مطرح شدن نام نواف سلام در حال حاضر، در واقع پاسخ به عطش انتقامی است که تلاش می کند به هر قیمتی که شده، به پیروزی برسد تا سفیر سعودی اعتبار خود را نزد مقامات کشورش باز یابد.

با این حال نمی دانیم که آیا رئیس حزب القوات اللبنانیه می تواند خسارت دیگری را تحمل کند تا باز هم وارد ماجراجویی جدیدی شود که همانند ماجراجویی نامزدی زیاد حواط و کسب فقط چند رای یعنی کمتر از یک سوم آرای لازم است؟

نامزدی سلام در صورت تحقق، با توجه به این واقعیت انجام خواهد شد که متحدان اصلی یعنی حزب الله، جریان ملی آزاد و جنبش امل، به یک نامزد رای ندهند، به ویژه که جریان ملی آزاد که در معرض حمله قرار دارد و تلاش شده به عنوان بازنده معرفی شود، جزو طرف هایی نیست که نام میقاتی را مطرح کرده است. در حالی که طرف مقابل هر کاری برای مطرح کردن نام سلام انجام می دهد.

از سوی دیگر، دو حزب امل و حزب الله احساس شکست نخواهند کرد، زیرا میقاتی به اردوگاه آنها تعلق ندارد و پیام آنها به اهل سنت رسیده است که با کناره گیری سعد حریری نخست وزیر سابق رهبرشان را از دست دادند. این پیام حاکیست که این دو حزب به جایگاه نخست وزیری و مرجعیت آن برای اهل سنت با دادن رای به یکی از بارزترین سمبلهای آن احترام می گذارند.

لذا درصورتیکه نام سلام بدون شرکت نمایندگان شیعه در این روند مطرح شود، مامور کردن وی برای تشکیل کابینه ابتر خواهد بود. مشکل دیگر سلام در صورت مامور شدن برای تشکیل کابینه، کسب رای اعتماد آنهم بدون آراء شیعیان و پس از آن موافقت رئیس جمهور با تشکیل کابینه است که بزرگترین چالش برای وی و اهل سنت می باشد.

لذا در صورتی که سلام مامور تشکیل کابینه شود و در این مسیر با شکست مواجه شود و همزمان با پایان دوره رئیس جمهور، این ماموریت، ملغی شود مجددا دولت میقاتی، دولت موقت در لبنان باقی می ماند.

ناصر قنديل

پربیننده ترین خبرها