غرق شدن مغرب در عادی سازی 

غرق شدن مغرب در عادی سازی 
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 22:49

سازمان های مغربی حامی فلسطین با تاکید بر مخالفت با سیاست های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اعزام کارگران مغربی را به سرزمین های اشغالی نشان حرص و ولع مغرب به عادی سازی روابط با این رژیم دانستند.

العالم _ مغرب

ایلید شاکیت وزیر داخلی رژیم اشغالگر در دیدار از رباط پایتخت مغرب، فصل جدیدی از عادی سازی روابط با مغرب را اعلام کرد که متضمن پذیرش کارگر از مغرب و حمایت از حاکمیت این کشور بر صحرای غربی است.

این در حالی است که پیشتر، از مشارکت رژیم اشغالگر در رزمایش های گسترده در قاره آفریقا با نام «شیر آفریقایی» سخن به میان آمده بود، مشارکتی که نخستین بار در این سطح محسوب می شود.

ایلید شاکیت در سفر به رباط با مسئولان بلند پایه و شماری از وزرای مغرب دیدار و گفتگو کرد.

سفر شاکیت چهارمین دیدار رسمی وزرای دولت نفتالی بنت به مغرب از آغاز عادی سازی روابط بین دو طرف در پایان سال 2020 محسوب می شود.

دیدار وزیر داخلی رژیم اشغالگر از مغرب علاوه بر گسترش عادی سازی روابط، نخستین اعلام موضع اسرائیل از نوع خود درمورد اختلاف مرزی بین مغرب و الجزایر محسوب می شود زیرا شاکید اعلام کرد که حاکمیت مغرب را بر صحرای غربی به رسمیت می شناسد.

موضوع دیگری که رسانه های اسرائیلی و مغربی با آب و تاب به آن پرداخته اند، توافق نامه پذیرش نیروی کار مغربی در سرزمین های اشغالی در زمینه های پرستاری و ساختمان سازی است که در این سفر به امضا رسید.

وزیر داخلی رژیم اشغالگر این توافق را عامل رونق زیاد شهرک سازی و همچنین حمایت از شهرک نشینان سالمند در اسرائیل دانست.

این در حالی است که سازمان های مغربی حامی فلسطین با تاکید بر مخالفت با سیاست های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و محکومیت این سیاست ها، اعزام کارگران مغربی را به سرزمین های اشغالی نشان حرص و ولع مغرب به عادی سازی روابط دانستند و تصریح کردند که هدف از فصل جدید عادی سازی روابط، پیش رفتن به سوی عادی سازی روابط در سطح اجتماعی و اقتصادی است.

این سازمان ها اعزام پرستاران و کارگران مغربی را به سرزمین های اشغالی جنایتی ترکیبی دانستند که از یک طرف کارگر ارزان قیمت در اختیار رژیم اشغالگر قرار می دهد و از طرف دیگر باعث بالا رفتن آمار بیکاری در جامعه فلسطینی می شود، چه در کرانه باختری و چه داخل مناطق اشغالی فلسطینی.

ایلید شاکیت در حالی به مغرب سفر کرده است که یائیر لاپید وزیر خارجه و بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیشتر با سفر به مغرب در ماه های گذشته این راه را گشوده بودند.

لاپید در سفر خود به مغرب از مبادله سفیر در نزدیک ترین زمان ممکن خبر داده بود.

گانتس نیز در سفر به مغرب از امضای توافق نامه امنیتی سخن گفته و آن را بی سابقه توصیف کرده بود.

این در حالی است که اخیرا فاش شد که رژیم اشغالگر نخستین بار در تمرینات نظامی «شیر آفریقایی 2022» که از چند روز پیش با همکاری آمریکا آغاز شده، شرکت کرده است. این تمرینات در منطقه القنیطره در شمال رباط و نیز در برخی مناطق در جنوب از جمله در منطقه «المحبس» نزدیک مرزهای الجزایر برگزار می شود و تا پایان ماه جاری ادامه دارد.

گفتنی است ملت مغرب بارها ضمن مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیست، این کار را تطهیر جنایات این رژیم، قانونی دانستن اشغال فلسطین و خیانت به جایگاه فلسطین در وجدان مغربی ها دانسته اند.

پربیننده ترین خبرها