تعیین میقاتی برای تشکیل کابینه؛ تازه ترین شکست سیاست های عربستان در لبنان

تعیین میقاتی برای تشکیل کابینه؛ تازه ترین شکست سیاست های عربستان در لبنان
جمعه 3 تير 1401 - 18:03

کارشناسان بر این باورند که مامور شدن مجدد نجیب میقاتی برای تشکیل دولت لبنان ، به منزله شکستی جدید برای سیاست های عربستان سعودی درلبنان به شمار می رود.

العالم نظرکده

به گفته تحلیلگران سیاسی ، سیاست سعودی در لبنان درجهت تلاش برای دور کردن حزب الله و هم پیمانانش از فرایند سیاسی این کشور متمرکز بوده ، اما این تلاش ها همواره ناکام مانده است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، شکست دوم سیاست های سعودی در لبنان، در انتخاب هیات رئیسه مجلس بود، و اکثریتی که سمیر جعجع رهبر نیروهای لبنانی تحت حمایت ریاض از آن سخن گفت، در مجلس لبنان تجلی پیدا نکرد.

به گفته تحلیلگران سیاسی ، تلاش اخیر عربستان ، تلاشی برای رساندن فردی به نخست وزیری بود که نه با حزب الله گفتگو و نه با آن همکاری کند و به آن اجازه مشارکت در تشکیل دولت را ندهد. اما با وجود مطرح کردن نواف سلام، در رساندن وی به نخست وزیری موفق نبود.

به نوشته تحلیلگران سیاسی، امریکا، فرانسه و عربستان سعودی در یکپارچه کردن معارضان در لبنان ناکام ماندند.

تحلیلگران همچنین معتقدند که امریکا، فرانسه و عربستان سعودی به مامور شدن میقاتی برای تشکیل دولت اعتراض نکردند، اما در عین حال در باره وی توافقی نیز بین آنان وجود نداشته است.

ناظران همچنین براین باورند که عربستان سعودی قبل از مامور شدن میقاتی برای تشکیل دولت به عنوان رئیس یک گروه با وی تعامل کرد و سفیر سعودی از سخن معروف خود که " ما موضعی یکسان نسبت به همه داریم " دور شد و اگر این سه کشور توانایی متحد کردن مخالفان را داشتند در معرفی فرد مورد نظر خود برای نخست وزیری درنگ نمی کردند.

تحلیلگران براین باور هستند که این سه کشور نتوانسته اند معارضان را که شعارهایی یکسان سر می دهند، با هم یکپارچه سازند . درنتیجه ، رییسی براین معارضان تعیین نشده است.

ناظران از ارایه 47 رای ممتنع درانتخاب نخست وزیر لبنان انتقاد کرده و گفته اند که این قشر از نمایندگان مردم با دادن رای ممتنع ، هیچ کاری برای کشور انجام ندادند و هیچ کسی را برای نخست وزیری معرفی نکردند. درحالی که هنگام وارد شدن به مجلس ، با دادن وعده های بسیار، گوش لبنانی ها را کر کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها