ائتلاف متجاوز، مانع اجرای آتش بس سازمان ملل در یمن

جمعه 3 تير 1401 - 22:46

در حالی اولین ماه از تمدید آتش بسی که سازمان ملل در یمن اعلام کرده ، در شرف پایان است که اجرای اکثر بندهای آن با مانع تراشی ائتلاف متجاوز سعودی روبرو شده است.

العالم - یمن

پروازهایی که برای فرودگاه صنعا درنظر گرفته شده ، به نیمی از تعداد مشخص شده نرسیده است، این درحالیست که ائتلاف متجاوز همچنان به توقیف کشتیهای حامل فراورده های نفتی و مانع تراشی درمسیر حرکت این کشتی ها ادامه می دهد.

در همین حال نقض آتش بس در برخی از جبهه ها ادامه دارد و این مساله به گفته ناظران، احتمال نقض آتش بس را تقویت می کند.

این در حالی است که ائتلاف متجاوز به بستن راه ها و گذرگاه ها ادامه می دهد و تعاملی مثبت با طرح های صلح طلبانه یک جانبه صنعاء ندارد.

طرح های صنعا (دولت نجات ملی یمن) مشتمل بر گشایش سه راه فرعی در استان تعز است (استان تعز تحت نفوذ ائتلاف متجاوز و در محاصره دولت نجات ملی یمن است)، کمیته نظامی ذیربط با این موضوع از آمادگی برای بازکردن راه ها در استان تعز و برخی از استان های دیگر در دو مرحله خبر داده است.

این اعلام آمادگی در واکنش به پیشنهاد " هانس گروندبرگ " فرستاده سازمان ملل به یمن صورت گرفته است که هدف از آن کاهش دردو رنج مردم یمن و اثبات تمایل آن برای اتخاذ گام های واقعی و جدی است.

بسیاری از ناظران اجرای آتش بس را تلاشی از سوی ائتلاف متجاوز برای سروسامان دادن به نیروهای خود و آماده شدن برای حملات جدید می دانند.

مسئولان سیاسی و نظامی در یمن هم به ویژه با رسیدن تجهیزات نظامی خارجی به استان های تحت سلطه ائتلاف بر لزوم تقویت جبهه ها تاکید کرده اند، به این مساله اذعان دارند.

پربیننده ترین خبرها