سئول و توکیو در نشست ناتو؛ زنگ هشدار برای خشم اژدهای زرد

سئول و توکیو در نشست ناتو؛ زنگ هشدار برای خشم اژدهای زرد
شنبه 4 تير 1401 - 10:32

رهبران ژاپن و کره جنوبی قصد دارند برای اولین بار در اجلاس ناتو به عنوان ناظر شرکت کنند؛ امری که به نظر می رسد اهداف پنهانی چون گسترش مرزهای این ائتلاف نظامی غرب به سوی شرق در پس آن نهفته باشد و بدون تردید خشم قدرتهای شرقی از جمله چین و تشدید تنش های جهانی را بدنبال خواهد داشت.

العالم - آسیا

علاوه بر ژاپن و کره جنوبی، سران استرالیا و نیوزلند از منطقه اقیانوسیه هم در نشست سران ناتو به میزبانی اسپانیا حضور خواهندیافت.

نشریه تایم در گزارشی با موضوع حضور سران این چهار کشور آسیایی در نشست سران ناتو به میزبانی اسپانیا نوشت این مساله، نشانه دیگری از متحد شدن دموکراسی های به سبک غربی برای مقابله با چالش جنگ طلبانه مسکو و قدرت فزاینده پکن است.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به تازگی اعلام کرد در نشست ائتلاف نظامی ناتو که قرار است از ۲۸ تا ۳۰ ژوئن (۷ تا ۹ تیر) در مادرید برگزار شود، شرکت کند.

شرکت یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی نیز در این اجلاس از سوی دفتر ریاست جمهوری وی تائید شده است.

سران ژاپن و کره شمالی این ادعا را مطرح می کنند که کشورهایشان به واسطه تجاوز روسیه تهدید می شوند و به همین دلیل به سمت نات روی گردان شده اند.

ژاپن درگیر مناقشات ارضی با روسیه و مرز دریایی با این کشور دارد. حمایت تاریخی کرملین از کره شمالی نیز یک نگرانی امنیتی برای سئول محسوب می شود.

کیشیدا در مورد سفر تاریخی اش به مادرید به خبرنگاران گفت که قصد دارد نگرانی های امنیتی رایج در اروپا و آسیا را مورد توجه قرار دهد.

نمایی از گفت و گوهای ناتو و توکیو

اما دلیل اصلی شاید موضوع دیگری باشد. کره جنوبی و ژاپن به دلیل هم جواری با چین و اختلافاتی که با این ابرقدرت شرق دارند، همواره در تلاش هستند تا از راه های گوناگون ، راهی برای کاهش قدرت و مهار نفوذ اژدهای زرد بیابند و حالا قریب الوقوع سران ناتو در مادرید، شاید فرصت خوبی برای تقویت تحرکات چین ستیزانه این دوکشور آسیایی و متحدان ناتویی آنها از جمله واشنگتن باشد.

اگرچه بحث الحاق رسمی ژاپن و کره جنوبی به ناتو فعلا مطرح نیست و این روزها بیشتر ناتو به دنبال یارگیری از کشورهای اروپایی نزدیک به مرزهای روسیه از جمله فنلاند و سوئد است، اما تضمینی وجود ندارد که اشتهای سیری ناپذیر ناتو برای گسترش مرزهای خود، روزی باعث شود این ائتلاف نظامی به دنبال یارگیری در منطقه آسیا-اقیانوسیه باشد.

حضور کیشیدا و یون در مادرید امری ناخوشایند برای چین است ، کشوری که از محکوم کردن مسکو به خاطر حمله به اوکراین خودداری کرده است.

مایکو ناکابایاشی استاد دانشگاه واسدا توکیو و قانونگذار سابق ژاپنی گفت که حضور کیشیدا در این نشست، نقطه عطفی برای ژاپن است.

وی افزود: مردم ژاپن متوجه هستند که جهان رو به تغییر و ژاپن بسیار آسیب پذیر است.

وی ادامه داد: جنگ اوکراین برای بسیاری از مردم ژاپن به حد دور از درک بود که به عنوان زنگ بیدارباشی عمل کرد. افول برتری آمریکا، مردم ژاپن را متقاعد کرده است که تنها با آمریکا بودن، به اندازه کافی امن نیست و آنها نیاز به تکیه به قدرتی بزرگتر دارند؛ چیزی شبیه به ائتلاف ناتو.

کره جنوبی نیز گرچه این روزها به یکی از غول های صنعتی و اقتصادی آسیا تبدیل شده، وضعیتی شکننده دارد به ویژه اینکه در کنار یک قدرت هسته ای مثل کره شمالی قرار گرفته که شدت خصومت بین آنها بر کسی پوشیده نیست. کره شمالی روابط نزدیکی با چین دارد و کره جنوبی برای در امان ماندن از هرگونه گزند احتمالی از سوی کره شمالی به عنوان یک قدرت هسته ای و موشکی، همواره به فکر آن است تا به یک قدرت و هم پیمان خارجی تکیه کند.


عکس آرشیوی است

در نتیجه، معماری ظریف امنیتی آسیا ممکن است اکنون در حال تغییر باشد. در اجلاس امنیتی که به تازگی در سنگاپور برگزار شد، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که ما بدنبال جنگ سرد جدید، ناتوی آسیایی یا منطقه ای نیستیم که به بلوک های متخاصم تقسیم شود.

منتقدان می گویند این دقیقا همان چیزی است که ناتو با گسترش اختیارات خود فراتر از ماموریت امنیتی اروپا به خطر می اندازد.

این گزارش در ادامه حاکی است: در هفته های گذشته، کیشیدا میزبانی مذاکرات امنینی کوآد با شرکت آمریکا، استرالیا و هند را برعهده داشت و در نشست سنگاپور نیز هشدار داد که وضعیت اوکراین امروز ممکن است اوضاع شرق آسیا در آینده باشد.

به گفته ناکابایاشی، اگر این کار از سوی آبه شینزو نخست وزیر سابق ژاپن انجام می شد، احتمالا با عکس العمل داخلی بیشتری همراه بود. کیشیدا نسبت به آبه صلح طلب تر تلقی می شود و لفاظی هایش در مورد مسائل دفاعی، از اعتبار بیشتری برخوردار است.

ژاپن در حال حاضر وعده افزایش هزینه های دفاعی تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را هم راستا با اهداف ناتو داده است.

در این میان باید گفت که کره جنوبی از مناسباتی قوی با مسکو داشته که عمدتا ناشی از مسائل اقتصادی و تلاقی سیاست جدید کره جنوبی و چرخش روسیه به سمت شرق بوده است.

سئول در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، مسکو را هدف تحریم های خود قرار نداد. اما تمایل به ناتو، خطر برهم خوردن آن تنش زدایی سودمند متقابل بر دو طرف را در بر دارد. آژانس جاسوسی کره جنوبی قبلا به واحد دفاع سایبری ناتو ملحق شده است.

در این میان، برداشت در پکن این استکه شرکت توکیو و سئول در مادرید، چین را هدف قرار می دهد.

ژو بو سرهنگ ارشد بازنشسته و عضو ارشد مرکز راهبرد و امنیت بین المللی در دانشگاه چینهوا چین گفت: ناتو از سوی آمریکا رهبری می شود، از اینرو اگر ایالات متحده به این نتیجه برسد که چین تهدیدی جدی تر از روسیه است، مطمئنا فقط از ناتو استفاده خواهد کرد.

چین پیشتر از روابط حسنه ای با ناتو برخوردار بوده و به طور معمول با این بلوک در رزمایش های مشترک شرکت کرده است.

با این حال، نگرش ناتو نسبت به چین، خصمانه تر می شود. به گفته ژو، ناتو عادت داشت چین را یک فرصت توصیف کند، اما تحت رهنمودهای آمریکا، به طور واضح به استفاده از اصطلاح «چالش» رو آورده است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها