فشار مرکب نظامی - دیپلماتیک بر ایران هسته ای

فشار مرکب نظامی - دیپلماتیک بر ایران هسته ای
شنبه 4 تير 1401 - 20:06

خبر: درحالی که بناست نیمه ماه میلادی آینده بایدن به اسرائیل و سعودی سفر کند بن سلمان راهی سه کشور مصر، اردن وترکیه شد و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایران مشغول رایزنی های دیپلماتیک است.

تحلیل:
توالی رویدادهای سه گانه ذکر شده نشان می دهد این بار غرب همه ابزارهای نظامی و دیپلماتیک خود را بکار کرفته است تا بلکه بتواند در سایه "فشاری مرکب"پرونده و مساله هسته ای ایران را به سرانجام مطلوب خود برساند.
-درحالی که فشارهای حداکثری و تحریم های فلج کننده امریکا با محوریت ترامپ و پیگیری آن ازسوی دولت دمکرات امریکا به نتیجه مطلوب نرسید. شاید این آخرین شانس غرب باشد که درسایه تلفیق رفتارها و تهدیدات نظامی با امور دیپلماتیک و البته درسایه تشویق و جلب نگاه کشورهای منطقه یکبار دیگر کارسازترین مهره شطرنج خود را به حرکت در آورد بلکه نصیبی از آن عاید قطار درگل مانده مبارزه با ایران هسته ای بکند.
-جوزف بورل پیش از سفر به تهران با "مورا" و"مالی" مذاکره کرد تا هم از آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای مطلع شود و هم آخرین نگاه امریکا به این پرونده را جویا شود. امروز هم اعلام شد بورل وظیفه اعلام دیدگاه های طرف امریکایی را در قالبی واسطه گونه بر عهده دارد. او همچنین اعلام کرد این سفر آخرین سفر او نخواهد بود و احیانا سفر دیگری به ایران در برنامه اش وجود دارد. این یعنی آن که این مقام اروپایی نسبت به نتیجه دادن واسطه گری و البته به سرانجام رسیدن دیدگاه های دو طرف و نزدیک شدن آنها به یکدیگر خوشبین و امیدوار است. و آخرین تلاش هایش را تا قبل سفر بایدن بکار خواهد بست بلکه راه حلی برای این مساله پیدا کند.
-در همین حال اعلام کاخ سفید و مسئولان رژیم صهیونیستی در خصوص اهداف سفر بایدن به اسرائیل و سعودی مبنی بر ایجاد تشکیلاتی منطقه ای و البته در ضدیت با ایران نشان می دهد بایدن می کوشد تا با فشار از بالا در منطقه، چانه زنی های بورل را موثر و منتج به نتیجه کند.
-درهمین حال سفر بن سلمان به سه کشور مصر، اردن و ترکیه که در دو مورد اول با بیانیه هایی ضد ایرانی همراه شد و در سفر سوم تلاش بن سلمان برای تطهیر چهره خود در ماجرای قتل خاشقچی را نشان می داد، بیانگر آن است که این سفر در راستای سر و سامان دادن به برخی پرونده های قدیمی مورد اختلاف صورت داده شده و در ارتباط قوی با یارگیری منطقه ای به منظور تضمین دستاوردهای سفر بایدن به سعودی و اسرائیل در فشار بر ایران صورت گرفته باشد.
- سرجمع تحولات سه گانه ذکر شده نشان می دهد درب سیاست امریکا در پرونده هسته ای ایران همچنان بر پاشنه قدیم می چرخد منتها این بار سرخورده از فشارهای ناکام پیشین مصمم است تا با تلفیق فشارهای امریکایی- اسرائیلی و منطقه ای با مذاکراتی دیپلماتیک و با واسطه با ایران یک بار دیگر شانس خود را آزمایش کند. اینکه ایران از آنچه به عنوان سیاست اصولی خود در پرونده هسته ای و حقوق مسلم خود در پیش گرفته است کوتاه بیاید و برخلاف مقاومت در مقابل فشارهای متنوع دیروز تسلیم فشارهای ترکیب شده و مرکب امروز شود به نظر بسیار بعید است.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها