زلال قرآن (980)؛

علت فریبندگی مواهب دنیا چیست؟

علت فریبندگی مواهب دنیا چیست؟
يکشنبه 5 تير 1401 - 20:21

العالم - زلال قرآن

زرق و برق‌های مواهب مادی دنیا موجب فریب انسان می‌شود.

انسان مومن عاقل باید به این نکته بسیارمهم وظریف توجه داشته باشد که به گواه آیه 20 سوره مبارکه حدید:

«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّـهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ»

پترجمه: (بدانید که مواهب زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه ‌ای است کودکانه و وسیله لهو وعیّاشی و تفاخر و خود ستایی هستند، وحرص و ولع درکسب مال و فرزندان. درمثل مانند بارانی است که گیاهی درپی آن از زمین بروید که برزگران (یا کفار دنیاپرست) را به شگفت آرد و سپس بنگری که زرد و خشک شود و بپوسد. ودرعالم آخرت (دنیا طلبان را) عذاب سخت جهنم و (مؤمنان را) آمرزش و خشنودی حق نصیب است. وباری، بدانید که زندگانی دنیا جزمتاع فریب وغرور چیزی نیست).
ویژگی مواهب دنیا این است که با زرق وبرق های فریبنده خویش آدمی را شیفته خود می نمایند وچنان علاقه ومحبت او را به خود جلب می کنند که اومغرور و سرمست از باده تملک، آنها را محل اعتنا واعتماد و اطمینان خویشتن قرارمی دهد و با تکیه برمالکیت آنها، خود را ازدیگران، حتی ازخدا که خالق و مالک حقیقی آنهاست بی نیازمی بیند، وهمین احساس غِنی وبی نیازی موجب کِبر و غرور و منیت و انانیت او می شود وسبب می گردد تا با گمراهی ازصراط مستقیم الهی، باب ورود به مقام قرب خداوند سبحان را به روی خویش ببندد وخود را ازرسیدن به سعادت حقیقی دنیا وآخرت محروم سازد، واین بزرگترین دلیل برمذموم بودن حُب مفرط به دنیاست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها