فیصل مقداد: رؤیاهای شیطانی ترکیه تحقق نخواهد یافت

فیصل مقداد: رؤیاهای شیطانی ترکیه تحقق نخواهد یافت
دوشنبه 6 تير 1401 - 22:50

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه ترکیه در پی پاکسازی نژادی در شمال سوریه است، گفت که ملت این کشور برای مقابله با خطرهای آنکارا متحد است.

العالم - سوریه

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه بعد از ظهر امروز دوشنبه، ضمن انتقاد شدید از تلاش ترکیه برای تجاوز به خاک این کشور، تأکید کرد که آنکارا به هیچ ارزشی پایبند نیست.

مقداد به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اقدامات ترکیه در سوریه، نمونه روشنی برای نادیده گرفتن کمترین ارزشهای اخلاقی، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است و وضعیت شمال سوریه هم در آستانه فاجعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی پاکسازی نژادی و ایجاد شهرک های جدید در شمال سوریه است، تصریح کرد، حضور ترکیه در سوریه، اشغالگری است و اگر اردوغان به انجام عملیات اصرار داشته باشد، فاجعه رقم خواهد خورد.

وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: رؤیاهای شیطانی رژیم ترکیه، محقق نخواهد شد؛ زیرا ملت سوریه برای مقابله با خطرهایی که اردوغان ندای آن را سر می‌دهد، متحد است.

مقداد ادامه داد: هر کس توجیهی برای حملات ترکیه و غرب به سوریه پیدا کند، باید به وجدان و احساس خود مراجعه کند؛ زیرا این مراجعه، راهکار حمایت از سوریه و اخراج ترکیه اشغالگر و حرکت به سوی راهکار سیاسی است.

وی با اشاره به اشغالگری عثمانی در منطقه، گفت که سیاست تُرک‌سازی که اردوغان در شمال سوریه، پیاده می‌کند، جدید نیست، بلکه در امتداد میراث عثمانی وی در سالهای طولانی برای غارت منابع کشورهای عربی است.

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ترکیه محصولات زراعی سوریه را غارت و درختان این کشور را قطع کرد و آب این کشور را به یغما برد، خاطر نشان کرد، اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه و آمریکا، نقض حاکمیت سوریه و در تضاد با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

اخیراً رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد در عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه یک منطقه امن ایجاد کند و مناطقی همچون تل‌رفعت را از وجود تروریست‌ها پاک کند؛ اردوغان مدعی شده است که آنکارا با این گام، وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای عراق و سوریه به شدت درباره عملیات‌های هوایی ارتش ترکیه معترض‌اند و آن را نقض حقوق حاکمیتی و تمامیت ارضی خود می‌دانند؛ وزارت خارجه بغداد هم در این باره اعلام کرد که شکایت‌ رسمی خود از حملات هوایی ترکیه را به سازمان ملل ارجاع داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها