فشار فرانسه و عربستان بر مأمور تشکیل دولت در لبنان

فشار فرانسه و عربستان بر مأمور تشکیل دولت در لبنان
سه شنبه 7 تير 1401 - 22:15

روزنامه الاخبار نوشت: فرانسه و عربستان سعودی اصرار دارند که نجیب میقاتی در لبنان کابینه جدیدی تشکیل ندهد.

العالم - لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: نجیب میقاتی، مأمور تشکیل دولت در لبنان، رایزنی‌هایی را آغاز کرده است تا بتواند نقشه راهی تدوین کند، اما تماس‌های اصلی در جای دیگری جریان دارد. نوع این تماس‌ها نشان می‌دهد که نقش خارجی‌ها همچنان در ترسیم سازوکار مدیریت این کشور تعیین کننده است.

منابع آگاه می‌گویند: میقاتی می‌خواهد نشان دهد که در تعیین ساختار دولتی که می‌خواهد تشکیل دهد، حاشیه زیادی در اختیار دارد و هنوز بابی برای رایزنی جدّی با نیرو‌های اصلی باز نکرده است. او ممکن است قصد داشته باشد شاکله‌ای تدوین و به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارائه کند که البته او نیز قطعاً رد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که نخست وزیر منتخب، از هرگونه تماس جانبی برای هماهنگی با نیرو‌های سیاسی مربوط فاصله گیرد، اما آنچه متناقض به نظر می‌رسد این است که میقاتی قصد ندارد با جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد ارتباط برقرار کند. این شیوه یادآور روشی است که سعد الحریری سلف او در پیش گرفته بود. سعد الحریری نیز از ارتباط برقرار کردن با جبران باسیل در خصوص تشکیل دولت خودداری می‌کرد.

این منابع فاش کردند که فرانسوی‌ها به تشکیل فوری دولت در لبنان تمایل واقعی ندارند و میقاتی برخلاف دوره‌های سابق به این موضوع اتکا دارد. آن‌ها که یکبار دیگر او را برای نخست وزیری نامزد کرده اند بدشان نمی‌آید که دولت موقت کنونی چند ماه دیگر تا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری به کارش ادامه دهد. به همین دلیل است که میقاتی اکثراً از فعال کردن دولت فعلی یا اصلاح برخی از وزارتخانه‌ها صحبت می‌کند.

متحدان عربستان سعودی نیز در خصوص ساختار دولت لبنان تحرکاتی می‌کنند. خبر‌ها نشان می‌دهد ریاض به کسانی که با آن‌ها در ارتباط است توصیه می‌کند بدون تشکیل دولت، وضعیت را همانطور که هست حفظ کنند یا مداخله کنند تا میشل عون و حزب الله نتوانند دولتی تشکیل دهند که به منبع قدرتشان تبدیل شود. عربستان سعودی به متحدانش توصیه کرده است در موضوع ساختار دولت موضع منفی قاطع اتخاذ نکنند، در عین حال در آن مشارکت هم نکنند.

مواضع تیم حزب سوسیالیست ترقی خواه مبنی بر مشارکت نکردن مستقیم در دولت جدید تجلی همین سیاست است. این حزب در عین حال به میقاتی اعلام کرده است که برای تشکیل دولت جدید آماده همکاری است و به آن رأی اعتماد می‌دهد.

این روزنامه در بخش دیگری به مواضع حزب القوات اللبنانیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این حزب ترجیح می‌دهد دور بماند و مسئولیتی بر عهده نگیرد، اما نزدیکان میقاتی درباره کلیسای مارونی می‌گویند که اسقف بشاره الراحی با موضع نمایندگان مسیحی مخالفت کرده است. این نمایندگان می‌خواهند نخست وزیری مأمور تشکیل دولت شود. اسقف بشاره الراحی اصرار دارد که نمایندگان مسیحیان در دولت جدید مشخص شوند.

این منابع گفتند، الراحی تشکیل دولت جدید را به اصلاح دولت فعلی ترجیح می‌دهد. به گونه‌ای که سهم مسیحیان بر اساس مشورت با همه نیرو‌ها و مراجع مسیحی انتخاب شود و به موضع میشل عون یا جبران باسیل محدود نشود.

میقاتی روز گذشته با نبیه بری رئیس مجلس و الیاس بوصعب معاونش و پس از آن‌ها با فراکسیون‌های «توسعه و آزادسازی»، «جمهوری قوی»، «تجمع دمکراتیک»، «بلوک ملی مستقل»، «اعتدال ملی»، «وفاداری به مقاومت»، «الکتائب»، «جمعیة المشاریع»، «جماعت اسلامی»، «شمال المواجهة»، همچنین غسان اسکاف نماینده مجلس و اعضای فراکسیون التغییر دیدار کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها