ترکیه به دنبال تحویل گرفتن 33 مظنون تروریستی از سوئد و فنلاند

ترکیه به دنبال تحویل گرفتن 33 مظنون تروریستی از سوئد و فنلاند
چهارشنبه 8 تير 1401 - 15:25

وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد که در توافق با ناتو، 33 مظنون تروریستی از فنلاند و سوئد به آنکارا تحویل داده می‌شوند.

العالم - ترکیه

در راستای توافقات انجام شده میان ترکیه و ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به این سازمان، وزارت دادگستری آنکارا اعلام کرد که تحت این توافقات ترکیه 33 مظنون تروریستی را از سوئد و فنلاند تحویل خواهد گرفت.

روز سه شنبه رئیس‌جمهور فنلاند پس از دیدار با رجب طیب اردوغان در حاشیه نشست سران ناتو، مدعی شد ترکیه مخالفت خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو را کنار گذاشته است.

روزنامه «اکاثیمرینی» نیز در این باره نوشت، «ساولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند گفت که ترکیه در اولین روز از نشست سران این ائتلاف در مادرید، پایتخت اسپانیا، با حمایت از عضویت مشترک فنلاند و سوئد در ناتو، موافقت کرده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از توافق ترکیه با فنلاند و سوئد برای پیوستن این دو کشور شمال اروپا به ناتو استقبال کرد.

وی در سخنانی گفت: «امضای تفاهم نامه سه جانبه، گام مهمی در خصوص پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو بوده و ائتلاف و امنیت جمعی ما را افزایش خواهد داد».

سوئد و فنلاند در ۱۸ مه (چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت) به بهانه تهاجم روسیه به اوکراین، برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. انتظار می‌رفت که آنها در این اجلاس در مادرید دعوت نامه دریافت کنند، اما ترکیه روند الحاق را تا کنون مسدود کرده است. آنکارا از این کشورها می‌خواهد که تعدادی از گروه‌های کرد را به عنوان سازمان‌های تروریستی به رسمیت بشناسند و افراد تحت تعقیب ترکیه را به اتهامات تروریستی تحویل دهند.

روز سه شنبه نشستی چهارجانبه میان مقامات ناتو، ترکیه، فنلاند و سوئد به ابتکار ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مادرید میزبان نشست ناتو برگزار شد تا طرفین درباره موانع موجود بر سر عضویت این کشورها به ناتو دیدار و رایزنی کنند.

روند عضویت این دو کشور اروپایی به ناتو درحالیست که روسیه درباره خطرات پیوستن این کشورها به ناتو شدیدا هشدار داده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها