تحرکات آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای مکران

تحرکات آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای مکران
چهارشنبه 8 تير 1401 - 18:29

یک وب‌سایت یمنی از سفر سفیر آمریکا در یمن به حضرموت و مقدمه‌چینی آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه «الریان» مشرف به دریای مکران خبر داد.

العالم - یمن

سفارت آمریکا در یمن از سفر غیرمنتظره سفیر این کشور «استیون فاگین» در یمن به استان نفت‌خیر «حضرموت» در شرق یمن خبر داد.

بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، بنا به اعلام حساب توییتری سفارت آمریکا در یمن، فاگین با مقامات محلی حضرموت دیدار و درباره چالش‌های این استان و آتش‌بس موقت فعلی در یمن با آنها صحبت کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع مطلع آمده، سفر فاگین به حضرموت یک روز پس از دیدار «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاستی یمن در ریاض (وابسته به دولت مستعفی) و در چارچوب مقدمه‌چینی آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه «الریان» انجام شده است.

امارات عربی متحده از سال ۲۰۱۶، فرودگاه الریان را به پایگاهی مشترک با نیروهای آمریکایی تبدیل کرده است. نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف استان حضرموت، شبوه و المهره مستقر شده‌اند. این استان‌ها علاوه بر موقعیت راهبردی، منبع سرشار نفت و گاز هستند و به محل طمع‌ورزی طرف‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

تا کنون اخبار متعددی درباره ایجاد پایگاه در یمن توسط کشورهای متجاوز یا متحدان آنها منتشر شده است. در سال گذشته یک سایت یمنی خبر داد که رژیم صهیونیستی با حمایت مالی امارات، احداث یک پایگاه نظامی جدید را در در مجمع الجزایر سقطری کلید زده است.

همچنین، یک وبگاه عربی با انتشار یادداشتی ضمن بررسی راهبرد نظامی لندن در یمن و اعزام نیروهای ویژه به دروازه شرقی یمن، نوشت که این حضور نظامی بریتانیا با انگیزه جاه‌طلبی‌های استعماری با ویژگی‌های معاصر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها