سوریه خواستار لغو تحریم‌های یک جانبه و پایان اشغالگری آمریکا و ترکیه شد

سوریه خواستار لغو تحریم‌های یک جانبه و پایان اشغالگری آمریکا و ترکیه شد
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 13:18

سوریه خواستار لغو تحریم‌های یک جانبه تحمیلی و خروج نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه از خاک خود شد.

العالم - سوریه

«حسام الدین آلا»، نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر، مخالفت سوریه با گفت‌وگوهای این شورا را اعلام کرد و گفت: این گفت‌ وگوها با برنامه مداخله جویانه و تصمیم‌های نادرست آمریکا و اتحادیه اروپا اداره می‌شود.

وی تاکید کرد که مأموریت کمیسیون تحقیقات بین‌المللی شورا را در مورد وضعیت سوریه با گزارش‌ها و اظهارات مغرضانه که مبتنی بر اطلاعات گمراه‌کننده و اتهامات از پیش ساخته شده است، به رسمیت نمی‌شناسد.

حسام الدین آلا در ادامه افزود: در حالی که دولت سوریه به تلاش‌های خود برای بازگرداندن و تحکیم امنیت و ثبات، دستیابی به بهبود اقتصادی، بهبود شرایط زندگی ملت و تسهیل بازگشت آوارگان به وطن ادامه می‌دهد، با چالش‌هایی ازجمله اشغال بخش‌هایی از خاک خود توسط ترکیه، اسرائیل و آمریکا و ادامه حمایت‌های مستمر آنان از سازمان‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب و حمایت از سرقت و قاچاق نفت، گاز و گندم همراه با اعمال اقدامات یک جانبه مواجه است.

نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل نسبت به نقض حقوق بشر علیه مردم مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه در نتیجه سیاست‌های ترکی سازی ، تغییرات جمعیتی اجباری ترکیه، ناامنی و تجاوز تروریست‌ها آنکارا به زندگی و املاک شهروندان سوری هشدار داد.

وی هشدار داد که تهدیدهای اخیر ترکیه برای ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه در راستای نقشه‌های خرابکارانه و تجاوزات آنکارا به خاک و مردم سوریه است.

آلا اعلام کرد: «دولت دمشق در راستای تلاش‌های خود برای فراهم سازی شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان و پناهندگان به ایجاد فرصت‌های شغلی و بازسازی زیرساخت‌ها که توسط تروریست‌ها تخریب شدند، توجه ویژه دارد، اما این تلاش‌ها با موانع ناشی از سیاست‌زدگی و پیش‌شرط ها مواجه است».

در ادامه این بیانیه آمده است:«دولت همچنان در مسیر رسیدگی به وضعیت افراد و مصالحه‌های ملی در استان‌های مختلف سوریه گام بر می‌دارد.دستور عفو رئیس جمهور سوریه شماره /7/ افرادی را که قبل از تاریخ 30 آوریل سال 2022 مرتکب اقدام تروریستی شده‌اند مشروط بر اینکه اقدام آن‌ها منجر به قتل نشده باشد، مورد عفو عمومی قرار داد».

سفیر حسام الدین آلا بیان کرد: ««بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از سال 2011 تا الان بیست دستور عفو عمومی را صادر کرد و ده‌ها هزار شهروند شامل عفو عمومی قرار گرفتند.هزاران نفر همچنین به روند حل وفصل و و مصالحه‌های ملی پیوستند».

وی با رد اتهام‌ها و اطلاعات نادرست گزارش‌های کمیته تحقیقات حقوق بشر و کشورهای حامی صلاحیت آن تاکید کرد: ادعاهای توجه به حقوق بشر در سوریه و حمایت از راهکار حل سیاسی و پایان دادن به درد و رنج پناهندگان با ترویج اتهامات و گزارش‌های جعلی محقق نمی‌شود؛بلکه نیازمند ابتکار عمل برای رفع فوری و بدون قید و شرط تحریم‌های تحمیل شده و خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی و ترکیه و احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود بدون هرگونه دخالت خارجی است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اواخر اردیبهشت گذشته تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

پربیننده ترین خبرها