العالم - زلال قرآن
ابتلا و امتحان الهی همه بنی بشر را در بر می گیرد.
خداوند منّان برای هدایت انسان در صراط مستقیم خود، با ارسال رسل و نزول وحی دستورات لازم برای به سعادت رسیدن او را ابلاغ و تکالیفی را براومقررفرموده تا انسان با طی طریق درست درصراط فطرت الهی خویش به سرمنزل مقصود برسد.
و ابتلا و امتحان را درمسیرزندگی او قرار داده تا آدمی با عمل به تکالیف درصف صدیقین و صالحین درآید یا با کج اندیشی وکج روی درصف کاذبین وعاصین قرارگیرد و صف این دوگروه ازیکدیگرجدا شود، و شیطان ازجانب حضرت حق سبحانه وتعالی مامورشد تا بیمار دلان و افراد قَسی القلب را به محک آزمایش کشیده و درجه خلوص ایمان وعملشان را مشخص نماید.
و از آنجا که شمول ابتلا و امتحان الهی، بِلا استثناء همه بنی آدم را دربرمی گیرد، هریک ازانسانها حتی انبیاء و اولیاء الهی، متناسب با درجه ایمانشان (بگونه ای که هرچه درمرتبه بالاترایمان قرارداشته باشند با آزمون سخت تری مواجه خواهند بود) مورد آزمایش قرارمی گیرند، بهمین جهت انبیاء واولیاء الهی که دراعلی مرتبه ایمان و تسلیم دربرابرخداوند سبحان بوده اند، به مشکل ترین ابتلائات آزمایش شده اند، (داستان های ابتلا و امتحان های عدیده و بسیار سخت حضرت ابراهیم خلیل (ع)، حضرت ایوب (ع) و دیگرانبیاء الهی ازآن جمله است).