اردوغان: ناتو به طور کامل از اوکراین حمایت می‌کند

اردوغان: ناتو به طور کامل از اوکراین حمایت می‌کند
پنج‌شنبه 9 تير 1401 - 19:50

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پس از پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید اسپانیا گفت که ناتو به طور کامل از اوکراین حمایت خواهد کرد.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان امروز (پنجشنبه) در سخنرانی خود در پس از پایان اجلاس سران ناتو افزود که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به طور کامل از اوکراین حمایت می‌کند و باید پشتیبانی خود را با چشم‌ اندازی صلح‌طلبانه ارائه کنیم و برای پایان فوری تراژدی انسانی در این کشور تمام تلاش خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد که نشان دادن عزم ناتو برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن مهم است، اما این عزم نباید روی کاغذ بماند.

اردوغان اظهار کرد: آنچه در روند درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو رخ داد، خطوط قرمز ترکیه را در قبال تروریسم آشکار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت که اجرای موارد ثبت شده در تفاهم‌نامه سه جانبه امضا شده با سوئد و فنلاند به دقت دنبال شده و ما نیز بر اساس آن گام‌های آتی را برخواهیم داشت.

وی تفاهم‌نامه سه جانبه سوئد، ترکیه و فنلاند را یک پیروزی دیپلماتیک برای ترکیه دانست و افزود که این تفاهم نامه پس از یک روند دشوار مذاکره و گفت وگو حاصل شد.

رئیس جمهور ترکیه بیان کرد که سوئد وعده استرداد ۷۳ تروریست را به ترکیه داده است.

اردوغان گفت که سازوکاری تحت حمایت سازمان ملل متحد در استانبول راه اندازی می شود تا غلات از بنادر اوکراین از طریق دریای سیاه خارج شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از ناتو و اعضای آن محافظت کنیم، باید با هر گونه خشونت و تروریسم مبارزه کنیم،

اردوغان اضافه کرد که نگرانی های ترکیه در مورد پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو پاسخ داده شده و در یادداشت تفاهم سه جانبه با آنها بر عدم حمایت از سازمان های تروریستی تاکید شده است.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید از دیروز چهارشنبه با سخنرانی «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این سازمان در مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد.

استولتنبرگ طی سخنرانی خود در نخستین نشست اجلاس با محوریت اوکراین، با بیان اینکه رژیم های تمامیت‌خواهی چون چین و روسیه درصدد برهم زدن نظم جهانی مبتنی بر حقوق بین الملل هستند، گفت که تصمیم های مهمی به منظور تقویت ناتو اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سند مفهوم راهبردی جدید ناتو به عنوان نقشه راه جدید این سازمان نیز در اجلاس مادرید به تصویب کشورهای عضو خواهد رسید، افزود: سطح دفاع و بازدارندگی ناتو را افزایش خواهیم داد و با دعوت از سوئد و فنلاند یکبار دیگر سیاست درهای باز ناتو را به همه نشان می دهیم.

استولتنبرگ همچنین با اعلام اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای رهبران شرکت کننده در اجلاس ناتو سخنرانی خواهد کرد، از تصویب بسته حمایتی جدید از اوکراین خبر داد.

«پترو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا به عنوان میزبان اجلاس سران ناتو نیز در سخنرانی افتتاحیه تصریح کرد: تصمیم هایی که در این اجلاس گرفته می‌شوند، نقشه راه ۱۰ ساله سازمان به منظور استفاده از پتانسیل و منابع موجود را شکل خواهند داد.

وی گفت که تمام جهان درحال پیگیری این نشست است و اتحاد و همکاری خود را به همه نشان خواهیم داد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها