آیا آمریکا، پس از دستیابی به توافق با تهران، صداقت ادعای خود را اثبات خواهد کرد؟

آیا آمریکا، پس از دستیابی به توافق با تهران، صداقت ادعای خود را اثبات خواهد کرد؟
جمعه 10 تير 1401 - 14:06

دانشگاهیان و پژوهشگران سیاسی معتقدند که برای ایران اتفاقات "بعد از توافق"، مهم است. بعد از توافق چه رخ خواهد داد؟ آیا منافع اقتصادی شرکت هایی که در ایران شروع به کار کنند، حفظ خواهد شد؟ آیا ممکن است مانند قرارداد قبلی، دوباره مشمول تحریم شوند؟

العالم_ایران

پژوهشگران سیاسی خاطر نشان می‌کنند که برای تهران این نکته مهم است که چه تضمینی به شرکت‌های سرمایه‌گذار داده می شود که برای آنها انگیزه ایجاد کند تا به نفع اقتصاد ایران سرمایه گذاری کنند؟

پژوهشگران خاطرنشان می کنند که موضوع مهم دیگر بحث نفت و گاز است که شرایط موجود باعث شده آمریکایی ها، این بار مشتاق توافق باشند. آمریکا به خاطر وضعیت روسیه می خواهد ایران با قدرت وارد بازار نفت و گاز شود.

درعین حال به رغم وضعیت موجود و نگرانی های ناشی از التهابات بازار نفت و گاز، محققان سیاسی بیان می کنند که آنچه باعث می شود به این نتیجه برسیم که آمریکایی‌ها آماده توافق نیستند، این است که بایدن تاکنون به دلیل فشارهای کنگره و منطقه نتوانسته تصمیمات قاطعی بگیرد، بنابراین نمی‌توان از توافق مطمئن بود. این در حالی است که این بار، شانس توافق قوی تر است.

از سوی دیگر محققان خاطرنشان می‌کنند که فرستادن رابرت مالی برای مذاکره، که از حامیان توافق است، به این معنی است که این بار، احتمال توافق وجود دارد و رابرت مالی با خود مجوز توافق را به همراه دارد.

در همین حال متخصصان رسانه و کارشناسان مسائل استراتژیک می گویند که دیدار بورل و مورا هیچ چیز ملموس و عملی و نشانه روشنی نداشت که ایران احساس کند آمریکایی ها در مذاکرات جدی هستند.

این استراتژیست ها می افزایند: ایران در روزهای گذشته میانجی گری کشور قطر را پذیرفت و وارد مذاکره شد و پیشنهادات نیز پذیرفته شد، هرچند آمریکایی ها تحریم های ویژه ای را برای موضوع هسته ای آماده کرده اند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که حتی در صورت لغو تحریم‌های مربوط به توافق هسته‌ای، تحریم‌های اعمال شده بر بخش‌های مختلف باقی خواهد ماند و این بدان معناست که ایران نمی‌تواند از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود.

استراتژیست ها تصریح می کنند که با توجه به تجربه عملی قبلی، نمی توان به وعده ها و تعهدات آمریکایی ها اعتماد کرد، بنابراین باید تضمین هایی ارائه شود.

در همین حال کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که اروپا به توافق هسته‌ای علاقه دارد. سفر بورل به تهران پس از آن صورت گرفت که از دو طرف، زمینه‌های بسیار مثبتی برای انعقاد توافق مشاهده شد و کشورهای اروپایی به رغم رویکردهای مبهم آمریکا، از انعقاد این توافق استقبال می کنند اما خط و مشی واشنگتن به مذاکرات رفع تحریم ها، متناقض و حکایت کلاف سردرگمی است که تحلیل وضعیت آن را برای کارشناسان نیز بسیار دشوار می نماید.

پربیننده ترین خبرها