در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب؛

الجزائر: سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب است و باید باز گردد

الجزائر: سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب است و باید باز گردد
شنبه 11 تير 1401 - 17:43

وزیر خارجه الجزائر گفت که این کشور موافق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

العالم - جهان اسلام

«رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزائر، امروز (شنبه) گفت که سوریه عضو مؤسس اتحادیه عرب محسوب می‌شود و الجزائر حامی بازگشت این کشور به اتحادیه عرب است.

لعماره که از روز گذشته در بیروت پایتخت لبنان برای حضور در نشست مشورتی وزرای خارجه اتحادیه عرب، حضور یافته است، گفت که تلاش می‌‌کند تا کشورهای عربی حاضر در نشست بیروت را به تحرک وادارد و به نظرات آن‌ها گوش دهد و امیدوار است که در خصوص سوریه با آن‌ها با توافق برسد.

لعماره روز گذشته وارد بیروت شد و پس از دیدار با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، در ضیافت شام «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان به همراه دیگر وزرای خارجه عربی حضور یافت.

با گذشت 11 سال از بحران سوریه و تثبیت موقعیت دولت دمشق، برخی کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده‌اند. با این حال هفته گذشته «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به نبودن توافق بین اعضای اتحادیه درباره بازگشت سوریه، گفت که این مسئله نیازمند مشورت بیشتر است. او اما تأکید کرد که اتحادیه عرب موافق بازگشت سوریه است.

وی تصمیم‌گیری در این خصوص پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در الجزائر (در آبان ماه) یا پس از آن را بعید ندانست و گفت: «تلاش‌هایی از جانب برخی کشورها از جمله الجزائر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد در عین حال برخی کشورها نیز دیدگاه‌هایی دارند و نبودن توافق در این زمینه، تعیین زمان بازگشت سوریه را دشوار می‌سازد.

او پیش‌بینی کرد که رایزنی‌های بیشتری در دوره آینده در این خصوص انجام شود و بعید نیست که پیش از برگزاری اجلاس سران عرب در الجزائر یا پس از آن، توافقی حاصل شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها